این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۶۱-۷۰

عنوان فارسی پیش‌بینی اضطراب دانش‌آموزان براساس رضایتمندی زناشویی و طرحواره‌های ناسازگار اولیه والدین
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی اضطراب دانش­آموزان براساس رضایتمندی زناشویی و طرحواره­های ناسازگار اولیه والدین بود. روش پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی بود. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پایه دوم تا ششم ابتدایی ناحیه 1 و 2 شهرستان یزد در سال تحصیلی 1402-1401 و مادرانشان بودند، که براساس جدول مورگان، تعداد 384 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای تصادفی انتخاب شدند. دانش­آموزان به پرسشنامه­­ی اضطراب کودکان دبستانی اسپس  (SCAS، 2003) و مادران آنان به پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ (ENRICH، 1989) و طرحواره­های ناسازگار اولیه یانگ (YSQ-SF، 1988) پاسخ دادند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد، از بین متغیرهای پیش‌بین، رضایت زناشویی، به صورت منفی و معنادار و طرحواره­های محرومیت هیجانی، رهاشدگی، استحقاق، اطاعت و بازداری هیجانی به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش‌بینی اضطراب دانش­آموزان بودند (05/0p<). در مجموع این متغیرها 7/90 درصد از اضطراب دانش­آموزان را تبیین می­کند. با توجـه بـه نتایـج به دست آمده، نبود رضایت زناشویی و وجود طرحواره­های ناسازگار اولیه (محرومیت هیجانی، رهاشدگی، استحقاق، اطاعت و بازداری هیجانی) در مادران منجر به بروز علائم اضطرابی در فرزندانشان می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت زناشویی، طرحواره ­های ناسازگار  اولیه، اضطراب.

عنوان انگلیسی Predicting Students' Anxiety Based on Marital Satisfaction and Parents' Early Maladaptive Schemas
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research was to predict students' anxiety Students' Anxiety based on Marital Satisfaction and Parents' Early Maladaptive Schemes. The present research method is descriptive-correlation. The statistical population in this research included all students from the second to sixth grades of the 1st and 2nd districts of Yazd city in the academic year of 2022-2023 and their mothers, which, according to Morgan's table, numbered 384 by multi-stage cluster sampling method. They were chosen randomly. The students responded to the SPAS Primary School Children's Anxiety Questionnaire (SCAS, 2003) and their mothers answered Questionnaires the Enrich Marital Satisfaction  (ENRICH, 1989) and Young's Early Maladaptive Schemas  (YSQ-SF, 1988). The results of multiple regression showed that among the predictor variables, marital satisfaction was able to predict students' anxiety in a negative and significant way, and the schemas of emotional deprivation, abandonment, entitlement, obedience, and emotional inhibition were able to predict students' anxiety positively and importantly (p<0/05). In total, these variables explain 90/7 percent of students' anxiety. According to the obtained results, the lack of marital satisfaction and the presence of primary incompatible schemas (Emotional Deprivation, Abandonment, Entitlement, Obedience, and Emotional inhibition) in mothers lead to anxiety symptoms in their children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Marital Satisfaction, Early Maladaptive Schemas, Anxiety.

نویسندگان مقاله مهدیه صادقیان | Mahdiyeh Sadeghian
Master&apos;s degree in Counseling and Guidance, Islamic Azad University of Yazd, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران.

کاظم برزگر بفروئی | Kazem Barzegar Bafrooei
Associate Professor, Faculty of Psychology and Education, Yazd University, Yazd, Iran.
دانشیار، دانشکدۀ روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

فهیمه دهقانی | Fahimeh Dehghani
Associate Professor, Faculty of Psychology and Education, Yazd University, Yazd, Iran.
دانشیار، دانشکدۀ روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11613-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات