این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۷۱-۸۰
عنوان فارسی
اثربخشی درمان راه حل محور (SFT) بر پایستگی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان راه حل محور بر پایستگی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین انجام شد.
پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود.
جامعه
آماری
شامل همه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بروجرد در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آنها 30 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش در طول دو ماه تحت مداخله درمان راه حل محور قرار گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه پایستگی تحصیلی (
ABQ
؛ دهقانیزاده و حسین چاری، 1391) و مقیاس سنجش اهمالکاری- نسخه دانش آموزان (
PASS
؛
سولومون و راثبلوم، 1984)
استفاده شد.
تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر انجام شد. یافتهها
نشان داد که نمره پایستگی تحصیلی در گروه مداخله از پیشآزمون تا پیگیری
بهطور معنادار افزایش یافته است
(05/0>
P
)، اما
در مقابل نمره اهمالکاری تحصیلی از پیشآزمون تا پیگیری بهطور معنادار کاهش یافته است
(05/0>
P
). در واقع میتوان نتیجه گرفت که درمان راه حل محور منجر به افزایش پایستگی و کاهش اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان دختر شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اهمالکاری تحصیلی، پایستگی تحصیلی، عملکرد تحصیلی، درمان راه حل محور.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of Solution-Focused Therapy (SFT) on academic buoyancy and academic procrastination of students with low academic performance
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to determine the effectiveness of solution-focused therapy (SFT) on academic buoyancy and academic procrastination of students with low academic performance. The current research was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group with a follow-up period of two months. The statistical population included all female students of the second secondary level of Borujerd city in the academic year of 2023-2024, of which 30 students were selected by purposeful sampling and randomly divided into two groups. The experimental group was subjected to the solution-focused therapy intervention for two months. To collect data, the Academic Buoyancy Questionnaire (ABQ; Dehghanizadeh and Hossein Chari, 2013) and Procrastination Assessment Scale for Students (PASS; Solomon, & Rothblum, 1984) were used. Data analysis was done using repeated measurement variance analysis. The findings showed that the academic buoyancy score in the intervention group increased significantly from the pre-test to follow-up (P<0.05), but on the other hand, the academic procrastination score decreased significantly from the pre-test to follow-up (P<0.05). It can be concluded that solution-focused therapy has led to an increase in academic buoyancy and a decrease in academic procrastination in female students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Procrastination, Academic Buoyancy, Academic Performance, Solution-Focused Therapy.
نویسندگان مقاله
سعید چگنی | Saeed Chegeni
Ph.D student in Psychology, Department of Psychology and Counseling, Borujard Branch, Islamic Azad University, Borujard, Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی و مشاوره، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
جواد کریمی | Javad Karimi
Associate Professor, Department of Psychology, Malayer University, Malayer, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.
محمد رضا وجدیان | Mohammadreza Vajdian
Associate Professor, Educational Sciences and Counseling Department, Farhangian University, Allameh Tabatabai Lorestan Campus, Shahid Mirshaki Higher Education Center, Aligoderz, Iran.
دانشیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی لرستان، مرکز آموزش عالی شهید میرشاکی، الیگودرز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11720-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات