این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۷۱-۸۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان راه حل محور (SFT) بر پایستگی و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی پایین
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان راه حل محور بر پایستگی و اهمال­کاری تحصیلی دانش­آموزان با عملکرد تحصیلی پایین انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بروجرد در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آن­ها 30 دانش­آموز با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به ­صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش در طول دو ماه تحت مداخله درمان راه حل محور قرار گرفت. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه پایستگی تحصیلی (ABQ؛ دهقانی­زاده و حسین چاری، 1391) و مقیاس سنجش اهمال­کاری- نسخه دانش آموزان (PASS؛ سولومون و راثبلوم، 1984) استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون­ آماری تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر انجام شد. یافته‌ها نشان داد که نمره پایستگی تحصیلی در گروه مداخله از پیش­آزمون تا پیگیری به­طور معنادار افزایش یافته است (05/0>P)، اما در مقابل نمره اهمال­کاری تحصیلی از پیش­آزمون تا پیگیری به­طور معنادار کاهش یافته است (05/0>P). در واقع می­توان نتیجه گرفت که درمان راه حل محور منجر به افزایش پایستگی و کاهش اهمال­کاری تحصیلی در دانش­آموزان دختر شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهمال­کاری تحصیلی، پایستگی تحصیلی، عملکرد تحصیلی، درمان راه حل محور.

عنوان انگلیسی The effectiveness of Solution-Focused Therapy (SFT) on academic buoyancy and academic procrastination of students with low academic performance
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to determine the effectiveness of solution-focused therapy (SFT) on academic buoyancy and academic procrastination of students with low academic performance. The current research was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group with a follow-up period of two months. The statistical population included all female students of the second secondary level of Borujerd city in the academic year of 2023-2024, of which 30 students were selected by purposeful sampling and randomly divided into two groups. The experimental group was subjected to the solution-focused therapy intervention for two months. To collect data, the Academic Buoyancy Questionnaire (ABQ; Dehghanizadeh and Hossein Chari, 2013) and Procrastination Assessment Scale for Students (PASS; Solomon, & Rothblum, 1984) were used. Data analysis was done using repeated measurement variance analysis. The findings showed that the academic buoyancy score in the intervention group increased significantly from the pre-test to follow-up (P<0.05), but on the other hand, the academic procrastination score decreased significantly from the pre-test to follow-up (P<0.05). It can be concluded that solution-focused therapy has led to an increase in academic buoyancy and a decrease in academic procrastination in female students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Procrastination, Academic Buoyancy, Academic Performance, Solution-Focused Therapy.

نویسندگان مقاله سعید چگنی | Saeed Chegeni
Ph.D student in Psychology, Department of Psychology and Counseling, Borujard Branch, Islamic Azad University, Borujard, Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی و مشاوره، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

جواد کریمی | Javad Karimi
Associate Professor, Department of Psychology, Malayer University, Malayer, Iran.
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.

محمد رضا وجدیان | Mohammadreza Vajdian
Associate Professor, Educational Sciences and Counseling Department, Farhangian University, Allameh Tabatabai Lorestan Campus, Shahid Mirshaki Higher Education Center, Aligoderz, Iran.
دانشیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی لرستان، مرکز آموزش عالی شهید میرشاکی، الیگودرز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11720-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات