این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۱۰۱-۱۱۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال‌کاری تحصیلی و خود مهارگری دانش‌آموزان دختر دارای اعتیاد به اینترنت
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال‌کاری تحصیلی و خودمهارگری دانش‌آموزان دختر دارای اعتیاد به اینترنت انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه این پژ‏وهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر لاهیجان در سال 1401 بود که از بین آن‌ها، 34 دانش‌آموز به ‌روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌روش تصادفی به یک گروه آزمایش (17 نفر) و یک گروه کنترل (17 نفر) تخصیص یافتند. پرسشنامه‌های پژوهش شامل: مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی (PASS، سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه خودمهارگری (SCQ، تانجنی و همکاران، 2004) بودند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافته­ها نشان داد که بین میانگین پیش‌آزمون و پس‌آزمون میانگین اهمال‌کاری تحصیلی و زیرمقیاس‌های آن (آماده شدن برای امتحانات، آماده کردن تکالیف، آماده کردن مقالات) و خودمهارگری در دو گروه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت؛ اما بین میانگین پس‌آزمون و پیگیری اهمال‌کاری تحصیلی و زیرمقیاس‌های آن و خودمهارگری تفاوت معناداری دیده نشد (05/0 P>به این معنا که اثرات درمانی در طول زمان ثبات داشته‌اند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان یک مداخله پایدار بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و افزایش خودمهارگری دانش‌آموزان دختر دارای اعتیاد به اینترنت مؤثر می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهمال‌کاری تحصیلی، خودمهارگری، اعتیاد به اینترنت، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، دانش‌آموزان، دختر.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Academic Procrastination and Self-Control of Female Students with Internet Addiction
چکیده انگلیسی مقاله This research aimed to determine the effectiveness of acceptance and commitment therapy on academic procrastination and self-control of female students with internet addiction. The present research method was a quasi-experimental study with a pre-test, post-test, and two-month follow-up design with the control group. The population of this research included all secondary high school female students of Lahijan City in 2022, among them 34 students were selected as samples by purposive sampling, and randomly assigned to an experimental group (17 people), and a control group (17 people). Research questionnaires included: The Procrastination Assessment Scale for Students (PASS, Solomon & Rothblum, 1984), and the Self-Control Questionnaire (SCQ, Tangney et al, 2004). repeated measures analysis of variance and Bonferroni post hoc test were used to analyze the data. The findings showed that there was a significant difference at the 0.05 level, between the pre-test and post-test averages of academic procrastination and its subscales (Studying for exams, Keeping Up with Reading Assignments, Writing a Term Paper), and self-control in the two groups; However, there was no significant difference between the post-test and follow-up averages of academic procrastination and its subscales, and self-control (P>0.05); This means that the therapeutic effects have been stable over time. Therefore, it can be concluded that acceptance and commitment therapy has been effective, as a sustainable intervention, in decreasing Procrastination and increasing the Self-Control of female students with internet addiction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Procrastination, Self-Control, Internet Addiction, Acceptance and Commitment Therapy, Students, female.

نویسندگان مقاله اندیشه بینا واجارگاهی | Andisheh Bina Vajargahi
Ph.D student of General Psychology, Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

بهمن اکبری | Bahman Akbari
Professor, Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
استاد، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

طاهره حمزه پور حقیقی | Tahereh Hamzehpoor Haghighi
Assistant Professor, Department of Psychology, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2392-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات