این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۱۱۱-۱۲۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه در دانش‌آموزان با مشکلات هیجانی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه در دانش­آموزان با مشکلات هیجانی بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان (پایه­های پنجم و ششم ابتدایی) با مشکلات هیجانی بودند که در سال 1401 به منظور دریافت خدمات روانشناختی به مراکز مشاوره و رواندرمانی شهر اردبیل مراجعه کرده بودند. تعداد نمونه مورد پژوهش 30 نفر بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه­ی 60 دقیقه­ای آموزش تنظیم­هیجان دریافت کردند. به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه­ی نارسایی هیجانی کودکان (AQC، ریف و همکاران، 2006) و پرسشنامه توانایی و مشکلات (SDQ، گودمن، 2001) استفاده شد. تجزیه تحلیل داده­­ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره صورت گرفت. یافته­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین پس­آزمون نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه تفاوت معناداری وجود دارد(05/0P<). با توجه به نتایج به دست آمده چنین به نظر می­رسد که آموزش تنظیم هیجان می­تواند به عنوان مداخله­ای مؤثر برای کاهش نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه در دانش­آموزان با مشکلات هیجانی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش تنظیم­ هیجان، علایم اختلال نارسایی توجه، مشکلات هیجانی. نارسایی هیجانی.

عنوان انگلیسی The effectiveness of emotion regulation training on reducing alexithymia and symptoms of attention deficit disorder in students with emotional problems
چکیده انگلیسی مقاله This research aimed to determine the effectiveness of emotion regulation training in reducing emotional insufficiency and symptoms of attention deficit disorder in students with emotional problems. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research included all students (fifth and sixth grades) with emotional problems who had been referred to counseling and psychotherapy centers in Ardabil City in 2022 to receive psychological services. The research sample consisted of 30 people, who were selected by purposeful sampling method and randomly divided into two groups of 15 people (experimental and control). The experimental group received 8 sessions of 60 minutes of emotion regulation training. To collect data, an alexithymia questionnaire for children (AQC) (Rieffe et al., 2006) and a strengths and difficulties questionnaire (SDQ) (Goodman, 2001) were used. Data analysis was done with multivariate covariance analysis and SPSS20 statistical software. The findings of the research showed that by controlling the effect of the pre-test, there is a significant difference between the post-test mean of emotional failure and symptoms of attention deficit disorder (P<0.05). According to the obtained results, it seems that emotion regulation training can be used as an effective intervention to reduce emotional failure and symptoms of attention deficit disorder in students with emotional problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion Regulation Training, Symptoms of Attention Deficit Disorder, Emotional Problems, Alexithymia.

نویسندگان مقاله لیلی نایب درختان | Leily Naebdrakhtan
Ph.D Student in Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

توکل موسی زاده | Tavakol Mousazadeh
Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استادیار، گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

سمیه تکلوی | Somayyeh Taklavi
Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استادیار، گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

علی شیخ‌الاسلامی | Ali Sheykholeslami
Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11191-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات