این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۱۲۱-۱۳۰
عنوان فارسی
اثربخشی خانواده درمانی گروهی مبتنی بر هیجان بر خودتمایزیافتگی و ناگویی خلقی نوجوانان دختر مبتلا به اختلالات روانتنی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی خانواده درمانی گروهی مبتنی بر هیجان بر خودتمایزیافتگی و ناگویی خلقی نوجوانان دختر مبتلا به اختلالات روانتنی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه نوجوانان 14 تا 18 سال دارای ملاکهای اختلالات روانتنی شهر اهواز و والدینشان در سال 1402 بود که به مراکز مشاوره و رواندرمانی شهر اهواز مراجعه کرده بودند که از بین آنان تعداد 40 نفر، 20 نفر در گروه گواه و 20 نفر در گروه آزمایش از طریق روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تمایزیافتگی خود اسکوورون و فریدلندر (1998،
DSI
)،
ناگویی خلقی بگبی و همکاران (1994،
TAS
) و پروتکل خانوادهدرمانی گروهی مبتنی بر هیجان طی 5 جلسه 90 دقیقهای استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون خود تمایزیافتگی و ناگویی خلقی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. درنتیجه، خانواده درمانی گروهی مبتنی بر هیجان میتواند بهعنوان یک مداخله مؤثر برای نوجوانان دختر مبتلا به اختلالات روانتنی مورد توجه قرار داده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خانوادهدرمانی گروهی مبتنی بر هیجان، خودتمایزیافتگی، اختلالات روانتنی، ناگویی خلقی.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of emotion-based group family therapy on self-differentiation and dyslexia in adolescent girls with psychosomatic disorders
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotion-based group family therapy on self-differentiation and dyslexia in adolescent girls with psychosomatic disorders. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population in this research was all teenagers aged 14 to 18 who had the criteria of psychosomatic disorders in Ahvaz city and their parents in 2023, who had been referred to counseling and psychotherapy centers in Ahvaz city. Among them, 40 people, 20 people in the control group and 20 people in the experimental group were selected through the purposeful sampling method and were randomly divided into two groups. To collect data, the differentiation questionnaires of Skowron and Friedlander (DSI, 1998), Bagby et al.'s (TAS, 1994) ataxia, and emotion-based group family therapy protocol were used during 5 90-minute sessions. To analyze the data, the multivariate covariance test (MANCOVA) was used. The findings of the research showed that by controlling the effect of the pre-test, there was a significant difference at the level of 0.05 between the mean of the post-test of self-differentiation and aphasia in the two experimental and control groups. As a result, emotion-based group family therapy can be considered an effective intervention for adolescent girls with psychosomatic disorders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotion-Based group Family Therapy, Self-Differentiation, Psychosomatic Disorders, Dyslexia.
نویسندگان مقاله
معصومه قنواتی | Masoumeh Ghanavati
Ph.D. student in Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
رضا جوهری فرد | Reza Joharifard
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
پروین احتشام زاده | Parvin Ehteshamzadeh
Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11639-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات