این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۱۴۱-۱۵۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی بسته فراتشخیصی یکپارچه و درمان شناختی‌رفتاری بر کارکردهای اجرایی کودکان اضطرابی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بسته فراتشخیصی یکپارچه و درمان شناختی‌رفتاری بر کارکردهای اجرایی کودکان اضطرابی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- ‌پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دختران 10 تا 12ساله مضطرب مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر یزد در سال تحصیلی 1402 بود که 45 نفر به صورت هدفمند و بر اساس پرسشنامه اضطراب آشکار و مصاحبه بالینی انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش اول و دوم هر یک به ترتیب طی 16 جلسه بصورت دو بار در هفته تحت مداخله فراتشخیصی یکپارچه و مداخله شناختی‌رفتاری قرار گرفتند. شرکت کنندگان پژوهش قبل و بعد مداخله و همچنین در دوره ی پیگیری توسط پرسشنامه کارکردهای اجرایی (EFQ، کولیج، 2002) ارزیابی شدند. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون بونفرونی انجام شد. نتایج بدست آمده نشان داد که نمرات کارکردهای اجرایی در هر دو گروه مداخله در مقایسه با گروه گواه به طور معناداری افزایش یافته است 05/0>P تأثیر هر دو روش مداخله تا مرحله پیگیری دارای ماندگاری اثر بود. همچنین بین میزان اثربخشی دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<p). بطور کلی هر دو مداخله برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان اضطرابی مناسب است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکردهای اجرایی، اضطراب، بسته فراتشخیصی یکپارچه، درمان شناختی‌رفتاری.

عنوان انگلیسی Comparing the effectiveness of unified transdiagnostic package and cognitive behavioral therapy on the executive functions of anxiety children
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to compare the effectiveness of the unified transdiagnostic package and Cognitive behavioral therapy on the executive functions of anxiety children. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up group. The statistical population of the research included all anxious girls aged 10 to 12 who were referred to education counseling centers in Yazd in the academic year of 1402, of which 45 were purposefully selected based on the manifest anxiety questionnaire and clinical interview and randomly divided into two experimental groups and one group. Witnesses (15 people in each group) were included. The first and second experimental groups were each subjected to unified transdiagnostic and cognitive behavioral intervention during 16 sessions twice a week. Research participants were evaluated before and after the intervention and also during the follow-up period by the Executive Functions Questionnaire (EFQ) (Coolidge, 2002). Data analysis was done with the variance analysis method with repeated measurements and the Bonferroni test. The obtained results showed that the scores of executive functions in both intervention groups increased significantly compared to the control group (p<0.05). The effect of both intervention methods had a lasting effect until the follow-up stage. Also, there was no significant difference between the effectiveness of the two methods (p>0.05). In general, both interventions are suitable for improving the executive functions of anxious children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Executive Functions, Anxiety, Unified Transdiagnostic Package, Cognitive Behavioral Therapy.

نویسندگان مقاله سیما السادات سجادی | Sima alsadat Sajadi
PhD student, Department of psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran.
دانشجوی دکترا، گروه روان‌شناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران.

فاطمه سادات طباطبائی نژاد | Fatemeh sadat Tabatabaeinejad
Assistant Professor, Department of psychology, Naein Branch, Islamic Azad university, Naein, Iran.
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران.

الهام فروزنده | Elham Foroozandeh
Associate Professor, Department of psychology, Naein Branch, Islamic Azad university, Naein, Iran.
دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین. ایران.

فهیمه دهقانی | Fahimeh Dehghani
Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-7190-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات