این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۱۸۱-۱۹۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش رویکرد چند حسی فرنالد بر نارساخوانی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال خواندن
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین
اثربخشی آموزش رویکرد چند حسی فرنالد بر بهبود درک خواندن و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال خواندن چهارم و پنجم ابتدایی
بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان رامسر در سال تحصیلی 1402- 1403 بود که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. گروه آزمایش، مداخله آموزشی
رویکرد چند حسی فرنالد
را در 15 جلسه 45 دقیقهای و هفتهای یک بار دریافت کرد. ابزار گردآوری دادهها شامل
پرسشنامه نارساخوانی (
FQ
)
وکسلر(1945، پرسشنامه سازگاری تحصیلی (
AISS
)
سینها و سینگ (2005)
بود. دادههای گردآوری شده در پژوهش حاضر به روش تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون بهبود درک خواندن و سازگاری تحصیلی در گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که آموزش رویکرد چند حسی فرنالد به صورت موثری در جهت افزایش سازگاری تحصیلی و بهبود درک خواندن در دانش آموزان دوره چهارم و پنجم استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهبود درک خواندن، سازگاری تحصیلی، آموزش رویکرد چند حسی فرنالد.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Fernald's Multisensory Approach Training on Dyslexia and Academic Adjustment in Students with Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to determine the effectiveness of Fernald's multi-sensory approach to improving reading comprehension and academic adjustment in fourth and fifth graders with reading disorders. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research included all the students in the second year of elementary school in Ramsar City in the academic year 2023-2024, who were selected by the available sampling method and 30 people were randomly assigned to the experimental and control groups. The experimental group received Fernald's multisensory approach training intervention in 15 45-minute sessions once a week. The data collection tool included Wechsler's Dyslexia Questionnaire (FQ) (1945), and Sinha and Singh's (2005) Academic Adaptability Questionnaire (AISS). The data collected in the present study were analyzed by multivariate covariance analysis. The findings showed that by controlling the effect of the pre-test There was a significant difference at the 0.05 level between the average post-test of reading comprehension and academic adaptation in the experimental and control groups. From the above findings, it can be concluded that Fernald's multi-sensory approach training is effective in increasing academic adaptation and improving reading comprehension. used in fourth and fifth-grade students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Improving Reading Comprehension, Academic Adaptation, Teaching Fernald&apos,s multi-sensory Approach.
نویسندگان مقاله
طیبه آقابابائی پور | Tayebeh Aghababaei Pour
Lecturer of Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Ramsar, Iran.
مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، رامسر، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11741-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات