این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۲۴۱-۲۵۲

عنوان فارسی تحلیل و تبیین نقش کودک و دوران کودکی در بوستان سعدی براساس نظریه سبک زندگی آلفرد آدلر
چکیده فارسی مقاله ادبیات آیینه‌ی تمام نمای شرایط هر جامعه در دوران‌های مختلف تاریخی است و متون ادبی همواره بهترین مرجع برای مطالعه و بررسی شرایط اجتماعی اقشار مختلف مردم در هر دوران می‌باشد. کودکان نیز پایه‌های اصلی شکل‌گیری هر جامعه‌ای هستند و بررسی نقش و میزان توجه حکما و نویسندگان هر قوم و ملتی به این گروه از جامعه، می‌تواند روشن کننده بسیاری از مسایل فرهنگی و اجتماعی آن دوران باشد. از این جهت در تحقیق پیش ‌رو به روش توصیفی تحلیلی چگونگی حضور کودکان در یکی از متون ارزشمند ادب فارسی، بوستان سعدی، در بستر نظریه‌ی سبک زندگی آلفرد آدلر، روانشناس برجسته قرن بیستم بررسی می‌شود. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد توجه به جنسیت کودکان در بوستان سعدی چندان مهم نیست و جایی هم که از جنسیت نام برده می‌شود پسران مورد توجه هستند، همچنین در بین سبک‌های فرزندپروری آدلر دو سبک مقتدرانه و مستبدانه بیشترین حضور را دارند. که می‌تواند نشان دهنده‌ی روحیه نصیحت‌گر و آرمان‌گرای سعدی باشد. برای انجام این پژوهش (گرد آوری و تحلیل داده ها )دو ماه وقت صرف شده است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک زندگی، آلفرد آدلر، کودکی، کودک، سعدی، بوستان.

عنوان انگلیسی Analysis and explanation of the role of children and childhood in Saadi's Boostan based on Alfred Adler's lifestyle theory
چکیده انگلیسی مقاله Literature is a full-view mirror of the conditions of every society in different historical eras, and literary texts are always the best reference for studying and examining the social conditions of different strata of people in every era. Children are also the main foundations of the formation of any society, and examining the role and attention of scholars and writers of each nation and nation to this group of society can shed light on many cultural and social issues of that era. For this reason, in the upcoming research, the manner and frequency of children's presence in one of the valuable texts of Persian literature, Boostan, will be investigated in the context of the lifestyle theory of Alfred Adler, the leading psychologist of the 20th century. The findings of this article show that paying attention to children's gender is not very important in the garden, and even where gender is mentioned, boys are considered, and among parenting styles, authoritarian and authoritarian styles are the most present. This shows Sa’adi's advice-giving and idealistic spirit. Two months have been spent to conduct this research (data collection and analysis).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Life Style, Alfred Adler, Childhood, Child, Saadi&apos,s Boostan.

نویسندگان مقاله ندا عابد | Neda Abed
PhD student of Persian Language and literature department central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

لطیفه سلامت باویل | Latifah Salamat Bavil
Assistant Professor of Persian Language and Literature Department central Tehran Branch, Islamic Azad University, central Tehran Branch. Tehran, Iran.
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

مریم جلالی | Maryam Jalali
Associate professor, Department of Persian Language central Literature, Shahid Beheshti university, Tehran, Iran.
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11821-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانکاوی- روانشناسی تحلیلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات