این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۴۷، صفحات ۷-۲۵

عنوان فارسی مدل راش چند وجهی در آزمون‌های عملی: مورد مطالعه آزمون سُرایش
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش تحلیل داده‌های حاصل از آزمون‌های عملی سازمان سنجش با استفاده از مدل راش چندوجهی و مقایسه آن با نتایج حاصل از تحلیل‌های کلاسیک است.
روش پژوهش: روش پژوهش کمی و از نوع توصیفی-تحلیلی است. مشارکت کنندگان شامل تمامی داوطلبان رشته آهنگسازی حاضر در آزمون عملی سُرایش بودند. داده مورد تحلیل از فرم‌های ارزیابی پر شده توسط چهار ارزیاب برای هر داوطلب بدست آمده است.
یافته‌ها: یافته نشان می‌دهد اگر چه ضریب همبستگی میان ارزیاب‌ها بالا بوده (بیش از 90/0)، توافق ارزیاب‌ها براساس ضریب کاپا، در حد متوسط است. همچنین براساس نتایج راش چند وجهی، پارامتر سخت‌گیری ارزیاب‌ها در حد متوسط بوده است.
نتیجه‌گیری: تمایز بین ضریب همبستگی و کاپا، نشان می‌دهد که نمی‌توان از هر یک از این شاخص‌ها به تنهایی برای تحلیل ارزیاب استفاده کرد، همچنین این ضرایب، وضعیت گروهی ارزیاب‌ها را نشان می‌دهند در حالی که راش چند وجهی وضعیت هر یک از ارزیاب‌ها را نشان می‌دهد. نتایج راش چند وجهی نشان داد که ارزیاب‌ها دچار خطای سخت‌گیری و سهل‌گیری نیستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راش چند وجهی ـ مدل راش ـ نظریه کلاسیک اندازه‌گیری ـ ارزیاب ـ آزمون عملی ـ کاپا،

عنوان انگلیسی Multi-Faceted Rasch Model in Practical Tests: Study Subject: Sorayesh Test
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this research is to analyze the data obtained from the practical tests conducted by National Organization of Educational Testing, using the Multi-Faceted Rasch model and comparing it with the results of classical analysis methods.
Methods: The research method is quantitative a type of descriptive-analysis method. The participants included all the songwriting candidates taking the Sorayesh practical test. The analyzed data has been obtained from the evaluation forms filled out by four evaluators for each candidate.
Results: The findings show that although the correlation coefficient among raters was high (more than 0/90), the agreement of the raters in terms of the Kappa coefficient was average. Furthermore, based on the Multi-Faceted Rasch model, the raters strictness parameter was moderate.
Conclusion: The difference between the correlation and the Kappa coefficient shows that these two indicators cannot be used alone to analyze the rater. Also, these indicators present the group status of the raters while the Multi-Faceted Rasch model shows the individual status of each rater. The results of the Multi-Faceted Rasch model indicated that the raters didn't exhibit strictness or leniency errors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله راش چند وجهی ـ مدل راش ـ نظریه کلاسیک اندازه‌گیری ـ ارزیاب ـ آزمون عملی ـ کاپا

نویسندگان مقاله سید هدی ناجی |
دانشجوی دکتری، گروه آموزشی روش‌ها و برنامه‌های آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

علی مقدم زاده |
دانشیار گروه آموزشی روش‌ها و برنامه‌های آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

بلال ایزانلو |
استادیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی

ابراهیم خدایی |
استاد گروه آموزشی روش‌ها و برنامه‌های آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://jresearch.sanjesh.org/article_715753_611a92b1b03f9b93715f6db55935932a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات