این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
معماری و شهرسازی
، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۷۹-۹۵
عنوان فارسی
بازتولید و کاربرد الگوی هندسی گره در یادمانهایی معاصر ایران
چکیده فارسی مقاله
هندسه یک ابزار ارزشمند بهمنظور خلق فرم در گذشته و حال بوده است؛ امروزه ابزارهای بسیار بیشتری برای بهرهبرداری از هندسه در معماری در اختیار داریم. در حال حاضر بهمنظور درک و استفاده از کالبدهای معماری گذشته و درک نظم پنهانی آن باید روشی برای آنالیز به کار برده شود که علاوه بر کشف نظم موجود، امکان بازتولید آن نیز فراهم شود. پژوهش حاضر بهکارگیری الگوی هندسی گره را در فرم یادمانهایی معاصر بررسی میکند و با استفاده از رویکرد هندسی، چگونگی کاربرد الگوهای سنتی گره را در فرمهای معاصر بر اساس نظریهی الگوی سالینگاروس تحلیل و بیان میکند، اینکه چطور هندسهی گرههای ایرانی در یادمانهایی معاصر به کار گرفته شدند و از چه تکنیکهای هندسی برای تغییر هندسهی گره استفاده شده است؛ که در عین استفاده از الگوی سنتی گره (هندسه پنهان)، در هندسهی پیدا (فرم بنا) شکل جدیدی به خود گرفته است. همچنین بررسی تأثیر الگوی هندسی گره بر ساختار و آرایش فرم یادمانهایی معاصر از اهداف پژوهش میباشد. این مقاله هندسهی گرههای ایرانی را بهعنوان عامل اتصال معماری معاصر و معماری گذشته تحلیل میکند. روشی که در این فرایند به کار برده میشود استدلال منطقی در ترکیب با گونه پژوهش موردی است. با استفاده از نتایج این تحقیق میتوان بر روی معاصرسازی الگوی گرههای هندسی کار کرد؛ در واقع این پژوهش نشان میدهد چطور هندسه پنهان الگوهای سنتی، عامل ارتباط گذشته و حال در معماری میشود. این تحقیق، راهکارهای طراحی در رابطه با خلق مجدد بر اساس ساختار تشکیلدهنده الگوی گره بهوسیلهی دگردیسی هندسی، ارائه میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هندسهی پنهان،الگوی گره،واحد پایه،دگردیسی،یادمان،
عنوان انگلیسی
Reproduction and Application of the Geometric Pattern of Girih in Contemporary Monuments of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Problem Statement:
The present study examines the use of the geometric pattern of
girih
in the design of contemporary monuments across Iran. By employing a geometrical approach, this study analyzes how traditional girih patterns are used in contemporary designs
through
Salingaros’ pattern theory. It also explores the creation of new girih patterns based on the structure of traditional girih through geometric transformation in
specific
case examples. The key research questions are: How have
geometric girih patterns
been used in the contemporary monuments of Iran during the 1930s and 1940s? What is the role of
girih
in forming structuring patterns and shaping the form of memories? How does the flow of
girih
geometry transform from traditional to contemporary?
Research Methodology:
This study presents a method for analyzing, transforming, and reproducing the geometry of traditional patterns. This method is implemented using a mathematical-geometrical model . The paper explores the geometry of Iranian girih as a bridge connecting contemporary architecture and historical architecture. It begins by analyzing the girih pattern and its fundamental unit, then examines how the geometric pattern of Iranian girih is used as a structuring and aesthetic concept in contemporary monuments of Iran. Geometric analysis is used to illustrate the metamorphosis
of these patterns
based on changes in the critical points of the girih. The methodology integrates logical reasoning
with
case study research. The findings were analyzed through geometric and mathematical analysis, followed by data interpretation using Excel and SPSS software.
Objective:
This study aims to explore how girihs were used in contemporary Iranian monuments in the 1940s and 1950s, the
geometric techniques
employed to modify girih geometry, and how traditional
hidden geometry
evolved into new forms in
practical geometry
(building designs and volumes). Another key objective is to investigate the influence of the geometric pattern of girih on the structure and arrangement of contemporary monument forms.
Research Background:
Theorists such as Ardalan, Bakhtiar, Burkhart, and Nasr have addressed Islamic geometric decorations from a
philosophical
perspective, while Cromwell and Critchlow have examined them from mathematical and geometric viewpoints (Khwarazmi, 2012: 14). In terms of
domestic
research, the literature on Islamic girih patterns focuses on the principles of drawing traditional girih, particularly in discussions of their geometric recognition.
Conclusion:
Based on the results of this research, it is possible to contemporize the pattern of geometric girih. This study demonstrates how the hidden geometry of traditional patterns serves as a connection between the past and present in architecture. It highlights how changing the fundamental points of the smallest component of the girih (the base unit or sub-girih) can alter the overall geometry while maintaining the structural connection of the components. .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هندسهی پنهان,الگوی گره,واحد پایه,دگردیسی,یادمان
نویسندگان مقاله
مهسا رضازاده |
عضو هیأت علمی گروه معماری ، مؤسسه آموزش عالی توس ، مشهد ، ایران.
حامد کامل نیا |
دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jfaup.ut.ac.ir/article_100088_40b092b4715b46193bf1ffee839d2c4e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات