این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
معماری و شهرسازی
، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۹۷-۱۰۸
عنوان فارسی
تدقیق دو مفهوم «نمونه» و «مورد» و سنجش نسبت آنها با «طراحیپژوهی» در معماری منظر
چکیده فارسی مقاله
اصطلاح «نمونهموردی» کاربرد زیادی در معماریمنظر دارد. اما درباره مفهوم این اصطلاح مطالعه قابل توجهی انجام نشده است. تحقیق حاضر بر آن است تا ضمن تدقیق تفاوت دو مفهوم «نمونه» و «مورد»، به عنوان واژگان تشکیلدهنده اصطلاح فوق، ارتباط آنها را با پارادایم «طراحیپژوهی» بسنجد. هدف، کاهش موانع نظری و ضعف اصطلاحشناسی است. راهبرد تحقیق استدلال منطقی است. نخست با مطالعه کتابخانهای، دورههای اصلی که معنای واژهها در بستر آنها بروز مییابد استخراج شده است. دوم، با تحلیل محتوای کیفی این دورانها، تعاریفی برای تشخیص تفاوت اصطلاحات پیشنهاد شده است. سوم با تکمیل پرسشنامه از میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی، که تحت تعلیم استادان مختلفی در طی تحصیلشان بودهاند، نتایج مرحله دوم بررسی و نهایتا نتیجهگیری شده است. نتایج نشان میدهد بین «نمونه» و «مورد» تفاوت معنایی مهم روششناختی وجود دارد که حداقل میتواند منجر به تفکیک پنج اصطلاح «پیشینهها»، «نمونهموردی»، «نمونه آماری»، «موردِ پژوهشی» و «موردْ پژوهی» گردد ولی این تفاوت معنایی نزد پاسخدهندگان کمرنگ و فاقد وجه بینالاذهانی است. «مطالعه موردها» در مقایسه با «مطالعه نمونهها»، به سبب وجود ظرفیتهای بالا برای مواجهشدن با گوناگونی، پیچیدگی و نامعلومی، توان بیشتری برای ادغام با طراحی پژوهی دارد؛ ولی بخش بسیار اندکی از پاسخدهندگان با مفهوم طراحی پژوهی آشنا هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نظریه،مطالعهموردی،طراحی پژوهی،معماری منظر،روششناسی،
عنوان انگلیسی
An Examination of the Difference Between “Sample” and “Case” Concepts and Their Relations with “Design Research” in Landscape Architecture
چکیده انگلیسی مقاله
The two terms "sample" and "case" are widely used in the field of landscape architecture
but
there is rarely significant study
on
the meanings of these two common concepts. This research
aims to
verify the difference between the two concepts "sample" and "case"
and examine
their relationship with the paradigm of "design research" in
the discipline of landscape architecture
. The goal is to reduce theoretical difficulties and weaknesses
in
related terminology and research
methodologies
. The research strategy is logical
argumentation
. First,
through
documentary study, the main periods in which the terms appear in their context
were
extracted. Second,
qualitative
analysis and coding of this context, definitions
were
proposed to distinguish
the terms
. Third, through a questionnaire among students, the results of the second step
were
examined and finally a conclusion has been drawn
, leading to conclusions
. The documentary study results
reveal
that there is an important methodological
and semantic
difference between "sample" and "case," which can
result in
the extraction and separation of five different terms: "precedents," "example," "statistical sample," "case study," and "research case." However, this difference
lacks clear verification
and
does not have intersubjective agreement
among the respondents. According to the results , investigation of "cases" compared to "samples," due to
their greater capacity
to
address
diversity, complexity, and uncertainty,
has
a greater ability to integrate with research design, but a very small
proportion
of the respondents
were
familiar with
the paradigm of research design
. Considering the
limited scope
of the terms mentioned by the respondents and the incoherence
in
the difference between the meaning of "sample" and "case," it can be concluded that there
is
no comprehensive methodological
vision
. On the other hand, since
superficial applications
and
imitation
are the most frequent problems
when using
the
concepts of
case or
sample
, it can be concluded that the current status
reflects
the
most basic level
among
five levels of progress
for action
in investigating these concepts
. Results also
indicate
that
extracting or verifying
intersubjective terms
remains
difficult and requires
further
research and practical
applications
. Results also
show
that the findings
regarding case study terminology and methodologies
are still limited.
A systematic review, researcher networks, continuous fieldwork, and training initiatives are now necessary to advance this field.
It is necessary to avoid simplistic
interpretations
of "sample" or "case" and
instead aim for
methodological and
practical
clarity.
Both the
"sample"
and
"case"
have the potential
to play a significant role in any
lesson or experience through diverse
forms and methods. The results
confirm previous findings and highlight persistent
weaknesses in this field.
Finally, while
the
distinction
and proposed terms
did not achieve
broad intersubjective
agreement or verification,
this study constructs
a basis for dealing with the difference between "sample" and "case," which can
serve as a foundation
for future research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نظریه,مطالعهموردی,طراحی پژوهی,معماری منظر,روششناسی
نویسندگان مقاله
سید امیر هاشمی زادگان |
استادیار، گروه معماری منظر، دانشکده معماری دانشگاه تهران، تهران، ایران.
رضا کسروی |
استادیار، گروه معماری منظر، دانشکده معماری دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jfaup.ut.ac.ir/article_99329_88be5408832ea77daed6f84dc3ce3d84.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات