این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۷-۴۵

عنوان فارسی پدیدارنگاری ادراک معلمان و دانش‌‌آموزان از وضعیت موجود تشویق در مدارس ابتدایی و روش‌‌های مطلوب تشویق
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این پژوهش واکاوی وضعیت کنونی تشویق دانش‌آموزان دورهٔ ابتدایی است؛ که از نظر هدف «کاربردی» بوده و با روش «پدیدارنگاری» ـ ‌از روش‌های کیفی و درون پارادایم تفسیرگرایی ‌ـ اجرا شده است. جامعهٔ آماری عوامل نظام آموزشی (مدیران، معاونان، مشاوران، آموزگاران، و دانش‌آموزان) شهرستان مریوان بود؛ برای این پژوهش با نمونه‌گیری هدفمند، 20 نفر جهت انجام مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته انتخاب ‌‌شدند. روش تحلیل داده‌ها تحلیل محتوای استقرایی با بهره‌گیری از کدگذاری و ابزار بازبینه و نرم‌افزار MAXQDA بود که طی آن، مفاهیم، مضامین، طبقات توصیفی، و در نهایت ابعاد پدیدهٔ تشویق، در قالب فضای نتیجه به‌صورت افقی، ترسیم گردید. براساس یافته‌ها، بعد اول (تبیین مفهومی) شامل دو عنصر ثابت است؛ اول: معانی و مفاهیم، مشتمل بر دو عنصر متغیر انگیزش – پاداش، بازخورد، و دوم: اهداف و مقاصد، مشتمل بر چهار عنصر متغیر بازخورد، استقلال، ارتباط، رضایت؛ بعد دوم (توصیف رویکردی) شامل دو عنصر ثابت است: اول، روش‌ها و رویکردها، مشتمل بر سه عنصر متغیر ژتونی، عاطفی، بازخورد توصیفی؛ و دوم، تهدیدات و مفاسد، مشتمل بر سه عنصر متغیر تهدیدات رفتاری، عاطفی، شناختی روش‌های موجود؛ در نهایت، بعد سوم (تدوین راهبردی) شامل عنصر ثابت تمهیدات و راهبردها مشتمل بر هشت عنصر متغیر است: حذف روش‌های ژتونی، تداوم روش‌های شناختی، تداوم روش‌های عاطفی، ایجاد شوق یادگیری، ارائهٔ تکالیف چالشی، تبیین اهداف و مسئولیت‌ها، تقویت انگیزش درونی، و تحول رویکردی در نظام آموزشی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تشویق،دانش‌آموز،دورهٔ ابتدایی،

عنوان انگلیسی Phenomenological study of teachers' and students' perceptions of the current state of encouragement in primary schools and optimal encouragement methods
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to examine the current state of student encouragement in primary schools. The research, which is applied in nature, was conducted using a qualitative phenomenological method within the interpretive paradigm. The research population consisted of educational system stakeholders (principals, vice-principals, counselors, teachers, and students) in Marivān city. Using purposive sampling, 20 participants were selected for in-depth semi-structured interviews. Data analysis was performed through inductive content analysis using coding, checklists, and MAXQDA software. During the process, concepts, themes, descriptive categories, and ultimately, the dimensions of the phenomenon of encouragement were horizontally mapped within the outcome space. According to the findings, the first dimension (conceptual explanation) includes two fixed elements. The first element, meanings and concepts, consists of two variable components: motivation-reward and feedback. The second element, goals and objectives, includes four variable components: feedback, autonomy, connection, and satisfaction. The second dimension (approach description) also comprises two fixed elements. The first element, methods and approaches, includes three variable components: token, emotional, and descriptive feedback methods. The second element, threats and drawbacks, encompasses three variable components: behavioral, emotional, and cognitive threats associated with existing methods. Finally, the third dimension (strategic formulation) includes the fixed element of measures and strategies, comprising eight variable components: eliminating token-based methods, continuing cognitive approaches, continuing emotional approaches, fostering enthusiasm for learning, providing challenging assignments, clarifying goals and responsibilities, enhancing intrinsic motivation, and transforming approaches within the educational system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تشویق,دانش‏آموز,دورهٔ ابتدایی

نویسندگان مقاله عطا ازنب |
دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران

رضا نوروز زاده |
دانشیار گروه علوم تربیتی، مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران

مهران فرج اللهی |
استاد تمام، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_209622_76006042e505387b75f35c80c3471300.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات