این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۸۱-۱۰۲
عنوان فارسی
طراحی و تبیین مدل معلمرهبری در مدارس دوره ابتدایی با رویکرد فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل معلمرهبری در مدارس دوره ابتدایی است و به روش کیفی از نوع فراترکیب با استفاده از رویکرد هفتمرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه معلمرهبری طی سالهای 2012 تا 2023 تشکیل میدهد. در این راستا، کلیدواژههای مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مطالعات و مقالات بدست آمده با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و معیارهای پذیرش مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 48 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شدند که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند. مقالات منتخب با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری، انتخابی از طریق نرمافزار مکسکیودیاِی (maxqda) تجزیه و تحلیل شدند. پایایی کدگذاریها با استفاده از ضریب توافق کاپا (kappa) در نرمافزار اِسپیاِساِس (spss) با مقدار 763/0 تایید شد و جهت بررسی روایی پژوهش، از نظرات پنج نفر از متخصصین و مفسران تحقیق کیفی استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها، 186 کد باز برای معلمرهبری نشان داد که براساس ارتباطات مفهومی و یافتههای پژوهشی در قالب 15 مولفه فرعی و 5 مولفه اصلی قرار گرفتند که در نهایت منجر به ترسیم مدل معلمرهبری برای مدارس دوره ابتدایی شد. ابعاد اصلی این مدل عبارتند از: رشد و بهبود مستمر، فرهنگ مشارکتی، ظرفیتسازی، رفتار رهبری و شایستگیها. ساسیتگذاران و دستاندرکاران تعلیم و تربیت میتوانند از این مدل به عنوان کاتالیزوی برای ایجاد تحول و بهبود وضعیت مدراس دوره ابتدایی استفاده نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معلمرهبری،طراحی مدل،مدارس ابتدایی،فراترکیب،
عنوان انگلیسی
Designing and explaining the model of teacher leadership in elementary schools with a Meta synthesis approach
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the current research is to design and explain the teacher leadership model in elementary schools and it was done using the qualitative method of Meta synthesis type using the seven-step approach of Sandlowski and Barros (2007). The statistical population of the research consists of all Persian and English studies published in the field of teacher leadership during the years 2012 to 2023. In this regard, the keywords related to the purpose of the research were searched and the studies and articles obtained were examined using the purposeful sampling method and the acceptance criteria, and finally 48 articles were selected as samples that met the inclusion criteria. The selected articles were analyzed using the open, central, selective coding method through Maxqda software. The reliability of the coding was confirmed using the kappa coefficient of agreement in spss software with a value of 0.763, and to check the validity of the research, the opinions of five experts and commentators of qualitative research were used. The results of data analysis showed 186 open codes for teacher leadership, which were placed in the form of 15 sub-components and 5 main components based on conceptual connections and research findings, which finally led to the designing of the teacher-leadership model for elementary schools. The main dimensions of this model are: continuous growth and improvement, collaborative culture, capacity building, leadership behavior and competencies. Policymakers and education practitioners can use this model as a catalyst to create transformation and improve the state of elementary schools.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
معلمرهبری,طراحی مدل,مدارس ابتدایی,فراترکیب
نویسندگان مقاله
افشین عابدی نیا |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
عادل زاهد بابلان |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
مهدی معینی کیا |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
علی خالق خواه |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_209624_5743afc0cf9631ba1d73d2d8226d4270.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات