این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۱۰۳-۱۳۴

عنوان فارسی ارائۀ چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی در نظام آموزش‌وپرورش عمومی جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش ارائۀ چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی در آموزش‌وپرورش عمومی است. پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی انجام شد. داده‌ها ازطریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضع پژوهش در دو دهۀ گذشته (2000 تا 2023) گردآوری شده است. بدین‌منظور، کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع در پایگاه‌های معتبر علمی جست‌وجو شدند و درنهایت 49 منبع (35 خارجی و 14 داخلی) برای تحلیل نهایی انتخاب شد. منابع و پژوهش‌های انتخاب‌شده در نرم‌افزار اطلس تی آی  سازمان‌دهی و با روش تحلیل محتوای مقوله‌ای و با واحد تحلیل مضامین تجزیه‌وتحلیل شدند و بخش‌های کلیدی هر متن، انتخاب و نشانه‌گذاری شد. پس از بررسی و تحلیل محتوای منابع، به روش کدگذاری، چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی شامل 7 بعد، مشتمل بر 27 مؤلفه، استخراج شد. ابعاد چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی، شامل ماهیت اشاعه، عناصر اشاعه، فرایند آگاه‌سازی و ترغیب ذی‌نفعان، رویکردهای اشاعه، ذی‌نفعان برنامۀ درسی (عاملان تغییر)، فعالیت‌های اشاعه و عوامل مؤثر در آن است که از تعامل چندجانبۀ این مؤلفه‌ها، چهارچوب چندبعدی اشاعۀ برنامۀ درسی کشف و ارائه شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشاعه،برنامۀ درسی،چهارچوب مفهومی،نظام آموزش‌ و پرورش،

عنوان انگلیسی A conceptual framework for curriculum dissemination in the public education system of the Islamic Republic of Iran
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research is to present a conceptual framework for curriculum dissemination in the public education. The study is qualitative in nature and it was conducted using an inductive qualitative content analysis method. Data were collected through the review of documents and scholarly sources related to the research topic over the past two decades (2000 to 2023). For this purpose, the relevant keywords were searched in the reputable academic databases, and ultimately, 49 sources (35 international and 14 domestic) were selected for the final analysis. The selected sources and studies were organized using the software ‘ATLAS.ti’. They were analyzed with the categorical content analysis method, with the unit of analysis being ‘themes’. The key sections of each text were selected and marked. After reviewing and analyzing the content of the sources, the conceptual framework for curriculum dissemination was extracted through coding, comprising 7 dimensions and 27 components. The dimensions of the conceptual framework for curriculum dissemination include: the nature of dissemination, dissemination elements, the process of raising awareness and encouraging stakeholders, dissemination approaches, curriculum stakeholders (change agents), dissemination activities, and the factors influencing them. Through the interaction of these multiple components, a multidimensional framework for curriculum dissemination was discovered and presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اشاعه,برنامۀ درسی,چهارچوب مفهومی,نظام آموزش‌ و پرورش

نویسندگان مقاله حمید رئیسی |
دانشجوی دکتری برنامه‌‌ریزی درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، ایران

رحمت اله مرزوقی |
استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، ایران

جعفر ترک زاده |
استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، ایران.

جعفر جهانی |
دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_209625_3625e6441425f3ec1a91549461027dd5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات