این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Teaching English Language، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۱-۴۰

عنوان فارسی تقویت مهارت های خواندن انتقادی دانشجویان دانشگاه EFL عراق در تجزیه و تحلیل متون ادبی: مطالعه تحلیل گفتمان
چکیده فارسی مقاله این مطالعه ترکیبی، تأثیر آموزش راهبردهای خواندن انتقادی (CRS) را بر مهارت‌های تحلیل ادبی 176 دانشجوی دانشگاه انگلیسی زبان عراقی طی یک سال تحصیلی بررسی کرد. شرکت کنندگان به یک گروه آزمایشی (E.G.) که مدلسازی استراتژی صریح را دریافت کردند و یک گروه کنترل (C.G.) با آموزش سنتی تقسیم شدند. داده‌های کمی از آزمون‌های چندگانه طراحی‌شده توسط محقق، پیشرفت‌های آماری معنی‌داری را در بین استراتژی‌ها نشان می‌دهد، با طرح‌ریزی/خلاصه، پرسش، مقایسه و تضاد، زمینه‌سازی و ارزیابی سودمندترین آنهاست. داده‌های کیفی جمع‌آوری‌شده از سؤالات باز در پیش‌آزمون‌ها و پس‌آزمون‌ها و همچنین مصاحبه‌ها، با برجسته کردن ارزیابی بهبود یافته دیدگاه‌ها و ایجاد معنا، از این پیشرفت‌ها بیشتر حمایت کردند. علاوه بر این، E.G. بهبود قابل توجهی در استفاده از فراکارکردهای فکری در مقایسه با C.G نشان داد. با این وجود، این مشکلات در اجرای فراکارکردهای خاص به خودی خود نیاز به تمرین بیشتر را نشان می دهد. نتایج، که با تقویت فراکارکردهای فکری پشتیبانی می‌شود، نقش مهم خواندن انتقادی را در توانمندسازی دانش‌آموزان برای تجزیه و تحلیل متون در دوره‌های ادبیات تضمین می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد که حتی با وجود چالش‌هایی مانند کمبود واژگان و محدودیت‌های یادگیری آنلاین (در میان بسیاری از موارد)، ارائه راهبردهای خواندن خاص می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا متون ادبی را به طور انتقادی ارزیابی کنند، که نیاز به تحقیقات بیشتری برای افزایش اجرا در برنامه‌های درسی مختلف دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Enhancing Iraqi EFL University Students’ Critical Reading Skills in Analyzing Literary Texts: A Discourse Analysis Study
چکیده انگلیسی مقاله This mixed-methods study investigated the impact of critical reading strategies (CRSs) instruction on 176 Iraqi EFL university students’ literary analysis skills over one academic year. Participants were divided into an experimental group (E.G.) receiving explicit strategy modeling and a control group (C.G.) with traditional instruction. Quantitative data from multiple researcher-designed tests indicated statistically significant enhancements across strategies, with outlining/summarizing, questioning, comparing and contrasting, contextualizing, and evaluating being the most beneficial. The qualitative data collected from the open-ended questions in the pre-and post-tests, as well as interviews, further supported these advancements by highlighting improved evaluation of perspectives and the establishment of meaning. In addition, the E.G. showed significant improvement in using ideational metafunctions in comparison to the C.G. Nevertheless, these difficulties in implementing specific metafunctions on their own suggested a need for more practice. The results, supported by the enhancement in ideational metafunctions, ensure the important role of critical reading in enabling students to analyze texts in literature courses. The study suggests that even with challenges such as vocabulary deficiencies and the limitations of online learning (among many), providing specific reading strategies could help students critically assess literary texts, necessitating additional research to enhance implementation across various curricula.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical reading strategies,Literary text analysis,Systemic Functional Grammar,Thematic Analysis

نویسندگان مقاله Hussein Abdulkareem Al-Mubarak |
Department of English Language and Literature, University of Isfahan

Mohammad Amiryousefi |
Department of English Language and Literature, University of Isfahan

Mahmoud Afrouz |
Department of English Language and Literature, University of Isfahan


نشانی اینترنتی https://www.teljournal.org/article_214025_f0afe2d210b332ed137c7f761dfe3ff2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات