این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Teaching English Language، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۴۱-۸۰

عنوان فارسی عدالت و انصاف ساختار یکسانی ندارند: شواهدی از تأیید مجدد مقیاس عدالت کلاس درس معلمان برای یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی در بین دانشجویان ایرانی
چکیده فارسی مقاله عادل بودن معلم در توزیع نتایج، اجرای روندها و برقراری ارتباط با دانشجویان از جمله اقداماتی است که اثربخشی آموزشی معلمان زبان خارجی/دوم و تجربیات عاطفی و تحصیلی دانشجویان را افزایش می‌دهد. مطالعه ادراک دانشجویان در مورد عدالت کلاسی معلم از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا که عدالت کلاسی معلم یکی از اولویت‌ها و انتظارات دانشجویان است. با این وجود، چنین مطالعاتی در پیشینه مربوط به حوزه زبان خارجی/دوم به شدت کم است، که ممکن است عمدتاً به این دلیل باشد که مقیاس‌های سنجش ادراک دانشجویان در مورد عدالت کلاسی، که به‌طور خاص در حوزه آموزش زبان خارجی طراحی و اعتبارسنجی شده باشند، بسیار کم هستند. برای رسیدگی به این موضوع، ما مقیاس عدالت کلاسی معلم را که در اصل توسط استاجی و همکاران (2023) روی معلمان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی طراحی و اعتبارسنجی شده بود، به طور مجدد اعتبار سنجی کردیم. این مطالعه، نمونه‌ای متشکل از 318 دانشجوی زبان انگلیسی را که از همان بافتی که معلمان انتخاب شده بودند، به کار گرفت. نتایج مربوط به تحلیل عاملی تأییدی و پایایی، شواهد تجربی محکمی ارائه کرد مبنی بر اینکه مقیاس عدالت کلاسی معلم - ادراک شده توسط دانشجو، دارای ویژگی‌های روان‌سنجی خوبی برای ارزیابی اصول عدالت کلاسی ادراک شده توسط دانشجو است. برای اطمینان پیدا کردن از روایی نامولوژیکی (قانونمند) این مقیاس، ما رابطه آن را با مقیاسهای عدالت کلاسی چوری (چوری، 2007، چوری اسد و پالزل، 2004ب) که از پرکاربردترین مقیاس‌های عدالت/انصاف کلاسی ادراک شده توسط دانشجو در حوزه‌های غیرزبانی هستند، سنجیدیم. نتایج همبستگی، روایی نامولوژیکی مقیاس عدالت کلاسی معلم ادارک شده توسط دانشجو را تایید می‌کند، که نشان می‌دهد این مقیاس، سازه‌ای (عدالت کلاسی) را می سنجد که با سازه‌ای (انصاف کلاسی) که مقیاس‌های چوری می‌سنجد، مرتبط است اما با آن یکسان نیست. این یافته‌ها به رابطه فرضی بین عدالت و انصاف و اصلاح ابزار معتبر سنجش عدالت کلاسی برای ترویج مطالعات تجربی بیشتر در زمینه‌های آموزشی زبان دوم/خارجی، کمک می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Justice and Fairness are not the Same Construct: Evidence from Revalidating the Teacher Classroom Justice Scale on University EFL Students in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Teacher’s being just in distributing outcomes, enacting procedures, and communicating with students is among the practices enhancing L2 teachers’ pedagogical effectiveness and students’ emotional and academic experiences. Studying students’ perceptions of teacher classroom justice is of primary importance as it is among students’ first priorities and expectations. Nevertheless, such studies are greatly lacking in the L2 literature, which might be mainly because there is a shortage of student-perceived classroom justice scales specifically designed and validated in L2 education. To address this issue, we revalidated the Teacher Classroom Justice Scale (TCJS) originally developed by Estaji et al. (2023) on Iranian EFL instructors. This study employed a sample of 318 EFL students drawn from the same context as the instructors’ sample. Confirmatory factor analysis (CFA) and reliability results provided strong empirical evidence that this scale has good psychometric properties to assess student-perceived classroom justice principles. To ensure its nomological validity, we examined its relationship with Chory’s Classroom Justice (CJ) measures (Chory, 2007; Chory-Assad & Paulsel, 2004b) which have been among the most frequently used measures of student-perceived classroom justice/fairness in non-L2 domains. Correlational results approved the Nomological validity of Teacher Classroom Justice Scale-Student Perceived (TCJS-SP), indicating this scale assesses a construct (i.e., classroom justice) associated with, but not identical to, the construct (i.e., classroom fairness) measured by Chory’s CJ measures. These findings contribute to the hypothesized relationship between justice and fairness and refinement of a valid classroom justice instrument to promote more empirical studies in L2 instructional contexts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله classroom justice,faceted justice,indirect measure of justice,students’ justice perceptions,revalidation study

نویسندگان مقاله Kiyana Zhaleh |
Department of English Language and Literature Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

Masoomeh Estaji |
Department of English Language and Literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

Rebecca M. Chory |
Department of Management, Frostburg State University, Frostburg, MD, USA


نشانی اینترنتی https://www.teljournal.org/article_214026_7d5f048fedc857833bd5eeb0b5d0c397.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات