این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاست گذاری اقتصادی، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۱-۲۷

عنوان فارسی بررسی آثار محیط‌زیستی حذف یارانه بنزین و گازوئیل
چکیده فارسی مقاله اثر حذف یارانه انواع حامل‌های انرژی بر روی سطح عمومی قیمت‌ها و توزیع درآمد چندی است مورد توجّه محققان بوده و مقالات و پژوهش‌های زیادی در زمینه ابعاد مثبت و منفی آن منتشر شده ‌است، اما بُعد زیست‌محیطی چنین سیاستی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این مقاله بررسی بُعد محیط‌زیستی سیاست حذف یارانه‌های بنزین و گازوئیل بر روی میزان انواع آلاینده‌های هوا در ایران است. جهت دستیابی به این هدف از روش ادغام مدل‌های اقتصاد سنجی و داده- ستانده استفاده شده ‌است؛ بدین ترتیب که ابتدا با برآورد توابع تقاضای بنزین و گازوئیل با استفاده از روش State Space در حالت Time varying (تغییر کشش در طول زمان)، اثر حذف یارانه بر روی مصرف بنزین و گازوئیل برآورد و سپس با استفاده از مدل داده- ستانده محیط‌زیستی ارتباط میان مصرف و آلودگی هوا برقرار شده است. نتایج برآورد مدل نشان می‌دهد در اثر حذف کل یارانه پرداختی به بنزین و گازوئیل، آلاینده‌های SO2 و SPM به میزان 25 درصد و 24 درصد، CO و CH به ترتیب 7 و 11 درصد و CO2 به میزان 18 درصد کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یارانه، بنزین، گازوئیل، آلاینده‌های هوا، داده ستانده،

عنوان انگلیسی Impact of Omitting Energy Subsidies on Air Pollution
چکیده انگلیسی مقاله The impact of omittingthe energy subsidy policy on price and income distribution has been studying widely recently. Although many studies have been carried out on the positive and negative aspects of such a policy, its environmental aspect has been paid  little attention. The main aim of this paper is to study the environmental impact of omitting     energy subsidies for gasoline and diesel fuel.  To achieve the aim, we developed integrated econometrics and input-output models. On  the econometric side, two demand functions were estimated for gasoline and gas oil by using a state space method in a time-varying mode (change of price elasticity of demand over time). On the input-output model side, an environmental input-output model was implemented and integrated to the econometric model to estimate pollution reduction. The results show that the omission of  subsidies for gasoline and diesel fuel in an economy leads to 6/2 and 17/7 percent consumption reduction respectively, which consequently causes a considerable reduction in such pollutants as and   (25% ,24%),   and   (7% and 11%), and   (18%).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Subsidy, Gasoline, Diesel fuel, Air pollution, Input-output

نویسندگان مقاله فاطمه بزازان |
دانشیار گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

زهرا پورباقر |
کارشناس ارشد علوم اقتصادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات