این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
شیمی و مهندسی شیمی ایران
، جلد ۳۵، شماره ۳، صفحات ۱۱۵-۱۲۶
عنوان فارسی
بررسی آزمایشگاهی تأثیر افزودنی های پلیمری بر نقطه ریزش دیزل و نفت کوره تولیدی شرکت پالایش نفت اصفهان
چکیده فارسی مقاله
یکی از مشکل های صنعت، پدیده ایجاد رسوب های واکسی مواد نفتی می باشد. یکی از راههای جلوگیری از ایجاد رسوب های واکسی، استفاده از بازدارنده شیمیایی برای کاهش نقطه ریزش می باشد. باوجود مطالعه های انجام گرفته یافتن افزودنی هایی که بتواند نقطه ریزش را کاهش دهد و از نظر اقتصادی به صرفه باشد و از نظر شیمیایی و زیست محیطی نیز در سطح بهینه و قابل قبولی باشد، مشکل است. در این مطالعه اثر افزودنی های پلیمری صنعتی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد، بر کاهش دمای نقطه ریزش سه نمونه فرآورده نفتی دیزل سبک، دیزل سنگین و نفت کوره شرکت پالایش نفت اصفهان بررسی شد و افزودنی بهینه با غلظت بهینه انتخاب شد. نتیجه ها نشان می دهد غلظت ppm 500 از همپار اتیلن وینیل استات 28 درصد، موجب کاهش دمای نقطه ریزش دیزل ترکیبی (مخلوط دیزل سبک و سنگین) به میزان 12 درجه سلسیوس می شود. هم چنین، غلظت ppm 300 زا همپار اتیلن وینیل استات 19 درصد، دمای نقطه ریزش نفت کوره را 9 درجه سلسیوس کاهش می دهد. بر طبق نتیجه های این مطالعه، استفاده از همپار اتیلن ونیل استات با ویژگی های معین به جای استفاده از فراورده های پالایشی همچون کروسین و بازدارنده های تجاری نقطه ریزش پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقطه ریزش، هم پار اتیلن ونیل استات، دیزل، نفت کوره، واکس،
عنوان انگلیسی
An Experimental Study of the Effect of Additives on the Pour Points of Diesel and Fuel Oil Produced by Isfehan Oil Refinery
چکیده انگلیسی مقاله
One of the industrial problems is the phenomenon of wax precipitation of oil fractions. One of the ways to prevent wax precipitation is the use of chemical inhibitors to reduce the pour point. Studying the effect of additives on specific oil samples could help in solving the wax precipitation problems at various oil processing stages. Despite the studies that have been done, finding materials that can decrease the pour point and be economically acceptable from one view, and well optimized and acceptable from other chemical and environmental view is still an unsolved problem. So it’s important to use effective materials that can act on preventing wax precipitation,or on decreasing the amount of precipitate, thus as a result it can decrease the pour point temperature. In this study, the effect of industrial polymer additives and surfactants which are economically acceptable on the decrement of pour point temperature was studied using three oil products samples: light diesel, heavy diesel and the fuel oil, products of Esfahan Oil Refining Co. In this study, optimized type and concentration of additive was studied before additive was chosen. The results showed that the copolymer ethylene vinyl acetate 28% at a concentration of 500 ppm reduced the pour point temperature by 12°C for diesel, also the copolymer ethylene vinyl acetate 19% at a concentration of 300 ppm reduced the pour point temperature by 9°C for fuel oil. Also results of this study showed ethylene vinyl acetate copolymer can be used as the pour point depressant of diesel and fuel oil instead of kerosene and other refinery products.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا احسانی | mohammad reza
اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)
سجاد فرازمند |
اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)
محمدمهدی شادمان | mohammad mehdi
تهران، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://www.nsmsi.ir/article_23750_68aa090fe2d9923e5f3d076e74a687e5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/931/article-931-340293.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات