این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۹، شماره ۲، صفحات ۷۱-۹۸

عنوان فارسی راه کار های افزایش بهره وری اعضای هیأت های علمی
چکیده فارسی مقاله امروزه موضوع بهره وری نه تنها در بخش تولید بلکه در تمای حوزه های خدماتی، بعنوان عامل برتری و مزیت رقابتی، مورد علاقه همه سازمانها و نهادها ست، اما متاسفانه در برخی سازمانها، همچون دانشگاههای دولتی، مدرک گرایی،"خصوصی سازی رفتاری" و رایگان زدایی...گرایش به افزایش بهره وری اساتید دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را مورد تردید قرار داده است. مروری بر تاریخچه نظام آموزش عالی نشان می دهد که در ایران نهاد دانشگاه، نه تنها قدمت خیلی کمتری نسبت به دانشگاه های برتر اروپا و امریکا دارد بلکه در حوزه علم ومخصوصا تکنولوژی، اعضای هئیت علمی دانشگاهها حضورکمرنگی درعرصه بین الملل دارند. علاوه بر این، ناتوانی های علمی، عدم مشوق ها، فقدان برنامه های جذب وتوانمند ساز اساتید، عدم شایسته سالاری و مسایل معیشتی...، مسیر علمی و صحیح دانش آفرینی را منحرف کرده است. بدون تردید برای پیدایش این مسائل، نقش عوامل مدیریتی ،فردی ،سازمانی و محیطی در جامعه علمی قابل ملاحظه است. در این نوشته سعی بر این است تا با پیش برد مطالعه ای تطبیقی و تلفیق مجموعه داده های بدست آمده- از تحقیقات انجام شده در فرانسه، آمریکا، آلمان و استرالیا- با اطلاعات ناشی از روش "نمونه گیری گلوله برفی" و مصاحبه با 14 تن از اساتید رشته مدیریت منابع انسانی، و نهایتاً تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوا و کد گذاری داده های به دست آمده و بعد از پالایش های مکرر، در قالب 23مفهوم(بعد)، 4 مقوله و یک طبقه کلی شناسایی و دسته بندی و در قالب یک مدل پژوهشی ارائه گردد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Productivity Enhancement Alternatives of Academic Staff Members
چکیده انگلیسی مقاله Productivity in all production and service sectors is considered as competitive advantage. Unfotunately, in certain institutions as state universities, desire to get certificate at any cost and pecuniary education have cast doubt on the inclination of productivity enhancement of universities and higher education's professors. A review of higher education profile demonstrate that the university institute in Iran not only has a less performance background in relation to European and the U.S. top universities but also in the field of science and specifically technology, academic staff members have a low profile in international arena. In addition, scientific inefficiency, wanting incentives, recruitment and empowering plans for professors an well as incompetency and earning a living problems have averted the course of proper scientific knowledge generation. undoubtfully, the role of management, individuals, organizations and environments are significant factors in the rise of such problems. This paper seeks to fulfil to fulfil comparative studies and combination of resulted data collected through conducted researches in France, the U.S., Germany and Australia, Moreover, information resulted from "Snowball Sampling", and interviews with 14 professors in the field of HRD and finally data analysis through content analysis method and coding of obtained data and following consecutive screening in the form of 23 subsequent concepts; 4 categories and 1 general class are identified, classified and is introduced in the forme of research model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالحمید شمس |



نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-159-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات