این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۳-۲۲

عنوان فارسی منشور شهروندی و شناسایی عوامل موثر بر استقرار موفقیت آمیز آن
چکیده فارسی مقاله منشور شهروندی یک سند رسمی است که تعهدهای سازمان‌های دولتی را به شهروندان از طریق وضع معیارهای شفاف‌سازی مشخص می‌کند. نیازی به توضیح نیست که استقرار منشور شهروندی در دستگاه‌های اجرایی یکی از مطالبات مردم است. از این رو، سنجش میزان رعایت منشور شهروندی و شناسایی عوامل بازدارنده آن در این پژوهش مدنظر قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع میدانی و پیمایشی است. نمونه موردنظر به‌صورت تصادفی نظام‌مند انتخاب و پرسشنامه‌ها بین دستگاه‌های اجرایی توزیع شد. نتایج امر گویای آن است که میزان رعایت ابعاد پاسخگویی، توجه و واکنش به‌طور نسبی مطلوب و برای شفافیت و مشارکت چندان مطلوب نیست. در ضمن، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، چهار عامل موثر بر استقرار منشور شهروندی به شرح زیر شناسایی شد: 1. فرآیندگرایی؛ 2. کیفیت‌گرایی؛ 3. نیازگرایی و 4. باز بودن سازمانی. بررسی تأثیر عوامل چهارگانه بر ابعاد منشور شهروندی همچنین نشان داد که باز بودن سازمانی بر شفافیت، پاسخگویی و مشارکت؛ فرآیندگرایی بر شفافیت و مشارکت؛ نیازگرایی بر توجه و واکنش، مشارکت و شفافیت تأثیرگذار هستند؛ و کیفیت‌گرایی تنها دو متغیر توجه و واکنش و پاسخگویی را تحت تاثیر قرار داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله منشور شهروندی، مشارکت، شفافیت، پاسخگویی، توجه و واکنش.

عنوان انگلیسی Citizen’s Charter and the Factors Affecting its Successful Establishment
چکیده انگلیسی مقاله Citizen’s charter (CC) is a formal document that identifies obligations of government agencies to citizens based on specified transparency criteria. Needless to say, the establishment of CC in such agencies is one of the demands of the people. Hence, the assessment of organization’s compliance with the CC and identifying the barriers to it is the purpose of this study. The study is a field survey. The statistical sample was randomly and systematically selected, and the questionnaires were distributed among state agencies. Results suggest that responsiveness and accountability dimensions are relatively explained but transparency and participation are not. In addition, exploratory factor analysis shows that four factors affect the establishment of CC: 1) process-orientation, 2) quality orientation, 3) needs orientation, and 4) organizational openness. Examining the effects of these four factors on the four dimensions of the CC also indicates the following: process orientation affects transparency and participation; quality orientation affects responsiveness and accountability; needs orientation affects responsiveness, participation and transparency; and organizational openness affects transparency, accountability and participation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهمن اصغرپور | bahman asgharpour
the institute for management and planning studies, iran
ایران

فرج اله رهنورد | farajollah rahnavard
the institute for management and planning studies, iran
موسسه عالی آموزش و پژوهش و مدیریت و برنامه ریزی

غلامحسین فیروزفر | gholamhossein firuzfar
university of westminster, london, england.
تهران، نیاوران، جمال آباد، موسسه عالی آموزش و پژوهش و مدیریت وبرنامه ریزی


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-2060-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-340803.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات