این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۵۲

عنوان فارسی شناسایی موانع جاری سازی ارزش ها در شرکت های هلدینگی
چکیده فارسی مقاله امروزه با افزایش تقاضاهای جامعه از سازمان‌ها، نقش سنتی سازمان‌ها به چالش کشیده شده است. سازمان‌ها دیگر صرفاً موجودیت‌های قانونی که با ارایه محصولات و خدمات سود ایجاد می‌کنند نیستند، بلکه آنها در قبال محیط‌زیست و جامعه مسئولند و شهروند آگاه به شمار می‌روند. جامعه انتظار دارد که سازمان‌ها اخلاقی رفتار کنند، در فعالیت‌های بشر دوستانه وارد شوند و ارزش‌مدار باشند. سازمان‌ها همچنین باید در قبال ذی‌نفعان مختلفشان پاسخگو باشند و نقش‌های متفاوتی را در جامعه ایفا کنند و در واقع ارتباط با محیط بیرونی یک اولویت اصلی برای سازمان‌ها به شمار می‌رود. بنابراین ارزش‌های سازمان که نشان‌دهنده خط‌مشی سازمان در قبال ذی‌نفعان مختلف و همچنین مسئولیت اجتماعی سازمان‌هاست، امروز یکی از بحث‌های مهم در حوزه مدیریت سازمان بوده و ارزش‌ها و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به‌عنوان بخشی از هویت سازمان‌ها چالش‌های جدیدی را برای سازمان‌ها مطرح می‌کند چرا که گاهی ارزش‌ها و مسئولیت اجتماعی با هویت موجود شرکت و ارزش‌های محوری فعلی سازگار نیست. پژوهش حاضر به دنبال بیان ضرورت جاری‌سازی ارزش‌ها درصدد شناسایی موانع جاری‌سازی ارزش‌ها در رفتار کارکنان است. این پژوهش پس از مرور ادبیات این حوزه و بیان ضرورت پرداختن به این موضوع، با روش کیفی و استراتژی تحلیل تم، به شناسایی موانع جاری‌سازی ارزش‌ها در شرکت‌های گروه مپنا پرداخته است. جامعه آماری کارکنان سه شرکت گروه مپنا و حجم نمونه بالغ بر 300 نفر از کارکنان سه شرکت پایلوت گروه است. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه و گروه‌های کانونی و روش تحلیل داده‌ها، تحلیل تم است. نتایج چهار دسته کلی از موانع جاری‌سازی ارزش‌ها را نشان می‌دهد که هر یک ابعاد مختلفی دارند و در پایان پیشنهادهای عملی برای غلبه بر موانع جاری‌سازی ارزش‌ها ارایه شده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying Values Implementation Obstacles in Parent Companies
چکیده انگلیسی مقاله با افزایش تقاضاهای جامعه از سازمان ها، نقش سنتی سازمان ها به چالش کشیده شده است. سازمان ها دیگر صرفا موجودیت های قانونی که با ارائه محصولات و خدمات سود ایجاد می کنند نیستند. آنها در قبال محیط زیست و جامعه مسئولند و شهروند آگاه به شمار می روند. جامعه انتظار دارد که سازمان ها اخلاقی رفتار کنند، در فعالیت های بشر دوستانه وارد شوند و ارزش مدار باشند. سازمان ها همچنین باید در قبال ذینفعان مختلفشان پاسخگو باشند و نقش های متفاوتی را در جامعه ایفا کنند و در واقع ارتباط با محیط بیرونی یک اولویت اصلی برای سازمان ها به شمار می رود. لذا ارزش های سازمان که نشان دهنده خط مشی سازمان در قبال ذینفعان مختلف و نیز مسئولیت اجتماعی سازمان ها است، امروز یکی از بحث های مهم در حوزه مدیریت سازمان بوده و ارزش ها و مسئولیت اجتماعی شرکت ها به عنوان بخشی از هویت سازمان ها چالش های جدیدی را برای سازمان ها مطرح می کند چرا که گاهی ارزش ها و مسئولیت اجتماعی با هویت موجود شرکت و ارزش های محوری فعلی سازگار نیست. تحقیق حاضر به دنبال بیان ضرورت جاری سازی ارزش ها در صدد شناسایی موانع جاری سازی ارزش ها در رفتار کارکنان می باشد. این تحقیق با روش کیفی صورت گرفته است. جامعه آماری کارکنان گروه مپنا و حجم نمونه بالغ بر 300 نفر از کارکنان سه شرکت پایلوت گروه می باشد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه و گروه های کانونی و روش تحلیل داده ها، تحلیل تم می باشد. نتایج چهار دسته کلی از موانع جاری سازی ارزش ها را نشان می دهد که هر یک ابعاد مختلفی دارن
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله values implementation, values, culture,Moder company

نویسندگان مقاله ندا محمداسماعیلی | neda mohammadesmaeeli
faculty of management, tehran university, iran
دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

آرین قلی پور | arian gholipour
faculty of management, tehran university, iran
دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1783-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-340808.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات