این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ و ادبیات عامه، جلد ۵، شماره ۱۲، صفحات ۸۵-۱۱۰

عنوان فارسی تحلیل نشانه- معناشناختی دروغ: لغزندگی نظام آیکونیک زبان در قصه‌های عامه
چکیده فارسی مقاله برای تبیین چگونگی شکل­گیری دروغ از دیدگاه نشانه- معناشناختی ابتدا به تعریف آیکون و کارکرد آن در حوزۀ گفتمان می­پردازیم. در این رابطه نشان خواهیم داد اگرچه آیکون به معنای بیشترین میزان شباهت بین یک چیز و بازنمون آن است؛ ولی همواره امکان ایجاد فاصله بین این دو وجود دارد که می­تواند از صفر تا بی­نهایت در نوسان باشد. این فاصله سبب می­شود تا چیزی با عنوان توهم و سپس دروغ در زبان شکل گیرد. بر این اساس، آیکون می­تواند از کم- آیکون1 تا بیش- آیکون2 در نوسان باشد. با توجه به این توضیحات، دروغ امری نشانه­ای است که در آن آیکون قدرت انطباق خود را با موضوعی که قرار است بازنمون آن باشد، از دست داده است. نگارندگان در این جستار به بررسی علل و عوامل کاستی و یا نیستی انطباق در فرایند نشانه- معناشناختی خواهند پرداخت. هدف اصلی این مقاله با تکیه بر رویکرد نشانه- معناشناختی و فرایند آیکونیک، کشف علل سرپیچی نشانه­ای و سقوط انطباق آیکونیک و نوسان­پذیری آن است. فرضیۀ اصلی تحقیق این است که دخالت فرایند حسی- ادراکی و هیجانات عاطفی به­عنوان امری فعال در کنش­های انسانی سبب تغییر دریافت ما و جابه­جایی زاویۀ دید می­گردند و به همین دلیل مانع از لنگراندازی آیکون به­عنوان نشانۀ تطبیق­یافته با موضوع و زمانیت و مکانیت آن می­شوند که نتیجۀ آن می­تواند دروغ گفتمانی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دروغ، آیکون، زیرآیکون، بیش آیکون، نماد،

عنوان انگلیسی Discourse analysis of semiotic functions of lie in folk tales: Slippery in iconic system of language
چکیده انگلیسی مقاله To explain how lie is made from the perspective of semiotics, we first need to define icon and its function in the domain of discourse. In this regard, we show that although icon means the maximum amount of similarity between a thing and its representation, there is always the possibility of creating distance between the two that can vary from zero to infinity. This distance makes something as lying in language. According to this, icon can fluctuate from hypoicon to hypericon. Based on these explanations, we figure out that lying is a sign that loses its conformity with the object which is supposed to be represented. The article examines the causes of less or total disagreement of this icon in folk tales according to semiotic process. The main purpose of this article based on semiotic approach and iconic sign process, is to discover the causes of lacking conformity with the reality as well as the fluctuations of this icon. The main hypothesis of this theory is that the involvement and intervention of sense- perceptional and emotional processes as active factors in human behavior could change our understanding and point of view. For this reason, they prevent icon from a stable conformity with the object in time and place. As a result of this process, the discourse of lie is created.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Lie, Icon, Hypo icon, Hyper icon, Symbol

نویسندگان مقاله حمیدرضا شعیری |
استاد نشانه- معناشناس، تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

یگانه توحیدلو |
دانشجوی دکتری زبان شناسی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://cfl.modares.ac.ir/article_16366_4bac3dfb83f71841337dd6f6afc041da.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1006/article-1006-340814.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات