این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۱-۱۰
عنوان فارسی
طراحی مدل ساختاری رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور بر اساس جو مدرسه با نقش میانجی خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
ارتقاء و بهبود
سلامت
فراگیران،
یکی
از
مهمترین
ابعاد
توسعه
و
بهسازی
منابع
انسانی
بوده
و
در
چند دههی
اخیر
توجه
سازمانهای
آموزشی
به
نیروهای
سالم
جسمی
و
فکری
در
نهادهای
آموزشگاهی
را
به
خود جلب
کرده
است.
هدف پژوهش حاضر
طراحی مدل ساختاری رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور بر اساس جو مدرسه با نقش میانجی خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان
بود.
روشها:
روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ابتدایی (دوره دوم) شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 400- 1399 به تعداد 16000 بود که به صورت تصادفی خوشهای تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامههای رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور صالحزاده و همکاران، جو مدرسه لی و همکاران و خوشبینی تحصیلی اسچننموران و همکاران گردید. داده
ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت.
یافتهها:
نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که جو مدرسه اثر مستقیم معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان دارد (01/0>
p
،
30/0
=
b
). همچنین خوشبینی تحصیلی نیز به طور غیرمستقیم اثر معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دارد
(064/0 =
β
، 05/0>
p
).
نتیجهگیری:
با توجه داشتن به متغیرهای جو مدرسه و خوشبینی تحصیلی میتوان افزایش رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان را انتظار داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای تسهیلکننده، سبک زندگی تحصیلی، سلامتمحور، جو مدرسه، خوشبینی تحصیلی، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
Designing a structural model of health-oriented academic lifestyle behaviors based on school atmosphere with the mediating role of academic optimism in students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Promoting and improving the health of learners is one of the most important aspects of human resource development and improvement, and in recent decades, educational organizations have attracted the attention of physically and mentally healthy people in educational institutions. The aim of this study was to design a structural model of health-oriented academic lifestyle behaviors based on school atmosphere with the mediating role of academic optimism in students.
Methods:
The research method was descriptive-correlational and structural equation modeling. The statistical population included all elementary students (second year) of Boroujerd city in the academic year 2020-21 in the number of 16000 which were randomly selected as a sample of 450 people. Research data were collected using questionnaires of facilitators of health-oriented academic lifestyle behaviors Salehzadeh et al., School atmosphere Lee et al & academic optimism Tschannen-Moran & et al . The data were analyzed using structural equation method.
Results:
The results of structural equation modeling showed that school climate has a significant direct effect on behaviors that facilitate studentschr('39') health-oriented academic lifestyle (b=0/30, p<0/01). Academic optimism also has an indirect effect on health-oriented academic lifestyle behaviors (p
Cuncloution:
considering the variables of school climate and academic optimism, we can expect an increase in behaviors that facilitate the health-oriented academic lifestyle of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
facilitator behaviors, academic lifestyle, health-oriented, school climate, academic optimism, students
نویسندگان مقاله
لیلا حیدریانی | leila heidaryani
lorestan university
دانشگاه لرستان
عزت اله قدم پور | ezatolah ghadampour
lorestan university
دانشگاه لرستان
محمد عباسی | mohamad abasi
lorestan university
دانشگاه لرستان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3093-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات