این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۱۱-۲۲
عنوان فارسی
ضرورت تشکیل کمیته تعاملی دانشجویی برای ارزیابی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی (مطالعه موردی: دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
یکی از رسالتهای اصلی مراکز مطالعه و توسعه آموزش پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور، ارتقاء کیفیت تدریس است. کمیتههای تعاملی دانشجویی یکی از روشهای ارزیابی کیفیت تدریس استاد در طول ترم تحصیلی است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر تشکیل کمیتههای تعاملی دانشجویی بر کیفیت تدریس در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود.
روشها:
مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی-مقطعی بود که در سال 1400، در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز انجام شد. جامعه پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی 1399، 1398 و 1397 در دانشکده پیراپزشکی، مشارکتکننده در کمیتههای تعاملی دانشجویی تشکیل میدادند. ابزار مطالعه پرسشنامه چهار بخشی محققساخته بود که از طریق ایمیل و پیامرسانها برای جامعه هدف ارسال گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار
SPSS
(نسخه 24) تحلیل شدند.
یافتهها:
در مجموع 57 درصد از پرسشنامهها توسط شرکتکنندگان تکمیل و ارجاع گردید. نتایج حاصل از تحلیل نمودارهای جعبهای مربوط به پاسخهای دانشجویان در زمینه تأثیر ارائه گزارشهای هفتگی بر کیفیت تدریس با توجه به توزیع نرمال و متوازان آن و پراکندگی بیشتر نمرات بالاتر از میانه نشاندهنده ارتباط مثبت و معنادار بود. این موضوع میتواند بیانگر آن باشد که وجود کمیتههای تعاملی دانشجویی با توجه به بازخوردهای ارائه شده مفید و مؤثر میباشد. همچنین
اکثر شرکتکنندگان گزینههای زیاد یا خیلی زیاد را در پاسخ به سؤالات وجود مشکلات آموزش مجازی انتخاب نمودهاند و معتقد به وجود مشکلاتی در آموزش مجازی بودند.
نتیجهگیری:
در مجموع، یافتههای مطالعه نشان داد که تشکیل کمیتههای تعاملی دانشجویی میتواند در بهبود و ارتقاء کیفیت تدریس ارائه شده توسط اساتید مفید و مؤثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمیته تعاملی، کیفیت تدریس، ارزشیابی آموزشی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The Necessity of Forming an Interactive Student Committee to Evaluate the Quality of Teaching (Case Study: Faculty of Paramedicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
One of the primary functions of the study and development centers at medical universities nationwide is to enhance teaching quality. To achieve this, various methods are employed to assess teaching effectiveness. One such method involves evaluating professors' teaching quality through interactive student committees during the academic semester. This study aims to examine the impact of forming these interactive student committees on teaching quality at the School of Allied Medical Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.
Methods:
This descriptive cross-sectional study was conducted at the School of Allied Medical Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, in 2021. The research population comprised BSc students who enrolled in the School of Allied Medical Sciences in 2018, 2019, and 2020 and participated in forming interactive student committees. The research tool was a questionnaire developed by the researcher, consisting of four main sections. After confirming the questionnaire's validity and reliability, it was distributed to the target sample via email and messaging platforms. Descriptive and inferential methods were used to analyze the collected data using SPSS software (version 24).
Results:
A total of 57% of the questionnaires were completed and returned by the participants. The analysis of boxplots related to students' responses on presenting weekly reports on teaching quality showed a normal and balanced distribution. The greater dispersion of scores above the median indicated a significant positive relationship. Additionally, there was a significant relationship between presenting weekly reports and the presence of problems in presenting these reports (p < 0.05).
Conclusion:
Overall, the study findings indicated that forming interactive student committees can be beneficial and influential in enhancing both the quality and quantity of teaching provided by professors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Interactive Committee, Teaching Quality, Educational Assessment, Students
نویسندگان مقاله
هدیه موسوی | Hedyeh Mosavi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
حمید یزدانی نژاد | Hamid Yazdaninejad
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
پرستو پارسائی محمدی | Parastoo Parsaee-Mohamadi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
جواد زارعی | Javad Zarei
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
زهره انجم شعاع | Zohreh Anjom-Shoa
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
نوید محمدی زاده | Navid Mohamadizadeh
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
امیرعباس عزیزی | Amirabbas Azizi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3338-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات