این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۱۱-۲۲

عنوان فارسی ضرورت تشکیل کمیته تعاملی دانشجویی برای ارزیابی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی (مطالعه موردی: دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از رسالت­های اصلی مراکز مطالعه و توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه­های علوم پزشکی کشور، ارتقاء کیفیت تدریس است. کمیته­های تعاملی دانشجویی یکی از روش­های ارزیابی کیفیت تدریس استاد در طول ترم تحصیلی است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر تشکیل کمیته­های تعاملی دانشجویی بر کیفیت تدریس در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور اهواز بود.
روش‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی-مقطعی بود که در سال 1400، در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور اهواز انجام شد. جامعه پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی 1399، 1398 و 1397 در دانشکده پیراپزشکی، مشارکت­کننده در کمیته­های تعاملی دانشجویی تشکیل می­دادند. ابزار مطالعه پرسش­نامه چهار بخشی محقق­ساخته بود که از طریق ایمیل و پیام­رسان­ها برای جامعه هدف ارسال گردید. داده­های گردآوری شده با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی در نرم­افزار SPSS (نسخه 24) تحلیل شدند.
یافته‌ها: در مجموع 57 درصد از پرسش­نامه­ها توسط شرکت­کنندگان تکمیل و ارجاع گردید. نتایج حاصل از تحلیل نمودارهای جعبه­ای مربوط به پاسخ­های دانشجویان در زمینه تأثیر ارائه گزارش­های هفتگی بر کیفیت تدریس با توجه به توزیع نرمال و متوازان آن و پراکندگی بیشتر نمرات بالاتر از میانه نشان­دهنده ارتباط مثبت و معنادار بود. این موضوع می­تواند بیانگر آن باشد که وجود کمیته­های تعاملی دانشجویی با توجه به بازخوردهای ارائه شده مفید و مؤثر می­باشد. همچنین اکثر شرکت­کنندگان گزینه­های زیاد یا خیلی زیاد را در پاسخ به سؤالات وجود مشکلات آموزش مجازی انتخاب نموده­اند و معتقد به وجود مشکلاتی در آموزش مجازی بودند.
نتیجه‌گیری: در مجموع، یافته­های مطالعه نشان داد که تشکیل کمیته­های تعاملی دانشجویی می­تواند در بهبود و ارتقاء کیفیت تدریس ارائه شده توسط اساتید مفید و مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کمیته تعاملی، کیفیت تدریس، ارزشیابی آموزشی، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Necessity of Forming an Interactive Student Committee to Evaluate the Quality of Teaching (Case Study: Faculty of Paramedicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the primary functions of the study and development centers at medical universities nationwide is to enhance teaching quality. To achieve this, various methods are employed to assess teaching effectiveness. One such method involves evaluating professors' teaching quality through interactive student committees during the academic semester. This study aims to examine the impact of forming these interactive student committees on teaching quality at the School of Allied Medical Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.
Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted at the School of Allied Medical Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, in 2021. The research population comprised BSc students who enrolled in the School of Allied Medical Sciences in 2018, 2019, and 2020 and participated in forming interactive student committees. The research tool was a questionnaire developed by the researcher, consisting of four main sections. After confirming the questionnaire's validity and reliability, it was distributed to the target sample via email and messaging platforms. Descriptive and inferential methods were used to analyze the collected data using SPSS software (version 24).
Results: A total of 57% of the questionnaires were completed and returned by the participants. The analysis of boxplots related to students' responses on presenting weekly reports on teaching quality showed a normal and balanced distribution. The greater dispersion of scores above the median indicated a significant positive relationship. Additionally, there was a significant relationship between presenting weekly reports and the presence of problems in presenting these reports (p < 0.05).
Conclusion: Overall, the study findings indicated that forming interactive student committees can be beneficial and influential in enhancing both the quality and quantity of teaching provided by professors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Interactive Committee, Teaching Quality, Educational Assessment, Students

نویسندگان مقاله هدیه موسوی | Hedyeh Mosavi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

حمید یزدانی نژاد | Hamid Yazdaninejad
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

پرستو پارسائی محمدی | Parastoo Parsaee-Mohamadi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

جواد زارعی | Javad Zarei
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

زهره انجم شعاع | Zohreh Anjom-Shoa
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

نوید محمدی زاده | Navid Mohamadizadeh
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

امیرعباس عزیزی | Amirabbas Azizi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3338-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات