این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۲۳-۳۵

عنوان فارسی تدوین برنامه آموزش مهارتهای حل مساله و اثربخشی آن بر مهارتهای تنظیم هیجان و اضطراب اجتماعی نوجوانان دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزش مهارت­های حل مساله و اثربخشی آن بر مهارت­های تنظیم هیجان و اضطراب اجتماعی نوجوانان دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بخش کیفی شامل تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی بود و بخش کمی شامل روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل همراه با دوره پیگیری 1 ماهه بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل 28 متخصص با مدرک دکتری روانشناسی کودکان استثنایی شهر تهران در سال 1401 بود که 10 نفر از آن­ها به شیوه هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و جامعه آماری بخش کمی شامل 53 دانش آموز دچار اختلال اتیسم شهر قزوین در سال 1401 بود که 20 نفر از آن ها به شیوه در دسترس براساس ملاک های ورود از آموزشگاه استثنائی پارس به عنوان نمونه انتخاب و در 2 گروه آزمایش (10) و کنترل (10) به‌شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزارهای اندازه­گیری پژوهش شامل سیاهه تنظیم هیجان شیلدز و همکاران (1997) و مقیاس اضطراب اجتماعی لاگرکا (1999) بود. گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه ای برنامه آموزشی را دریافت کرد. جهت تحلیل داده­ها در بخش کیفی، از نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی و در بخش کمی، از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر دو راهه با نرم افزار SPSS26 استفاده شد.
یافته‌ها: برنامه آموزشی اعتبار محتوایی مناسبی دارد و موجب بهبود مهارت­های تنظیم هیجان و کاهش اضطراب اجتماعی درگروه آزمایش شده است.
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می­شود آموزش مهارت­های حل مساله را در اولویت آموزشی نوجوانان دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال اتیسم با عملکرد بالا، اضطراب اجتماعی، تنظیم هیجان، تدوین، حل مساله

عنوان انگلیسی Developing Problem Solving Skills Training Program and its Effectiveness on Emotion Regulation skills and Social Anxiety of Adolescents with High-Functioning Autism Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present research with the aim was to develop a problem solving skills training program and its effectiveness on emotion regulation skills and social anxiety of Adolescents with High-Functioning Autism Disorder.
Methods: The research was conducted in two parts, qualitative and quantitative. The qualitative part included the development and validation of the educational program, and the quantitative part included a semi-experimental method with a pre-test and post-test design with a control group with a 1-month follow-up period. The statistical population of the qualitative part included 28 specialists with a doctorate degree in the psychology of exceptional children in Tehran in 1401, 10 of whom were selected as samples in a targeted manner, and the statistical population of the quantitative part included 53 students with autism in Qazvin city in 1401. 20 of them were selected as a sample based on the admission criteria from Pars exceptional school and randomly assigned to 2 experimental (10) and control (10) groups. The tools included the emotion regulation inventory of Shields et al (1997) and La Greca social anxiety scale (1999). The experimental group received the training program in 12 sessions of 45 minutes. In order to analyze the data in the qualitative part, the ratio and content validity index were used, and in the quantitative part, the variance analysis test with two-way repeated measurement was used with SPSS26 software.
Results: The training program has good content validity and has improved emotion regulation skills and reduced social anxiety in the experimental group.
Conclusion: It is suggested that teaching problem-solving skills should be an educational priority for adolescents with High-Functioning autism disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله High-Functioning Autism Disorder, Social Anxiety, Emotion Regulation, Developing, problem solving

نویسندگان مقاله روح الله فتح آبادی | Roohallah Fathabadi
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی

پرویز شریفی درآمدی | Parviz Sharifi Daramadi
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی

سعید رضایی | Saeed Rezaei
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی

علی دلاور | Ali Delavar
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3379-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات