این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۲۳-۳۵
عنوان فارسی
تدوین برنامه آموزش مهارتهای حل مساله و اثربخشی آن بر مهارتهای تنظیم هیجان و اضطراب اجتماعی نوجوانان دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزش مهارتهای حل مساله و اثربخشی آن بر مهارتهای تنظیم هیجان و اضطراب اجتماعی نوجوانان دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد.
روشها:
این پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بخش کیفی شامل تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی بود و بخش کمی
شامل روش
نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل همراه با دوره پیگیری 1 ماهه بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل 28 متخصص با مدرک دکتری روانشناسی کودکان استثنایی شهر تهران در سال 1401 بود که 10 نفر از آنها به شیوه هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و جامعه آماری بخش کمی شامل 53 دانش آموز دچار اختلال اتیسم شهر قزوین در سال 1401 بود که 20 نفر از آن ها به شیوه در دسترس براساس ملاک های ورود از آموزشگاه استثنائی پارس به عنوان نمونه انتخاب و در 2 گروه آزمایش (10) و کنترل (10) بهشیوه تصادفی گمارش شدند. ابزارهای اندازهگیری پژوهش شامل سیاهه تنظیم هیجان شیلدز و همکاران (1997) و مقیاس اضطراب اجتماعی لاگرکا (1999) بود. گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه ای برنامه آموزشی را دریافت کرد. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی، از نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی و در بخش کمی، از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر دو راهه با نرم افزار
SPSS26
استفاده شد.
یافتهها:
برنامه آموزشی اعتبار محتوایی مناسبی دارد و موجب بهبود مهارتهای تنظیم هیجان و کاهش اضطراب اجتماعی درگروه آزمایش شده است.
نتیجهگیری:
پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای حل مساله را در ا
و
لویت آموزشی نوجوانان دچار اختلال اتیسم با عملکرد بالا قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال اتیسم با عملکرد بالا، اضطراب اجتماعی، تنظیم هیجان، تدوین، حل مساله
عنوان انگلیسی
Developing Problem Solving Skills Training Program and its Effectiveness on Emotion Regulation skills and Social Anxiety of Adolescents with High-Functioning Autism Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
The present research with the aim was to develop a problem solving skills training program and its effectiveness on emotion regulation skills and social anxiety of Adolescents with High-Functioning Autism Disorder.
Methods:
The research was conducted in two parts, qualitative and quantitative. The qualitative part included the development and validation of the educational program, and the quantitative part included a semi-experimental method with a pre-test and post-test design with a control group with a 1-month follow-up period.
The statistical population of the qualitative part included
28
specialists with a doctorate degree in the psychology of exceptional children in Tehran in
1401
,
10
of whom were selected as samples in a targeted manner, and the statistical population of the quantitative part included
53
students with autism in Qazvin city in
1401
.
20
of them were selected as a sample based on the admission criteria from Pars exceptional school and randomly assigned to
2
experimental (
10
) and control (
10
) groups
.
The tools included the emotion regulation inventory of Shields et al (1997) and La Greca social anxiety scale (1999). The experimental group received the training program in 12 sessions of 45 minutes. In order to analyze the data in the qualitative part, the ratio and content validity index were used, and in the quantitative part, the variance analysis test with two-way repeated measurement was used with SPSS26 software.
Results:
The training program has good content validity and has improved emotion regulation skills and reduced social anxiety in the experimental group.
Conclusion:
It is suggested that teaching problem-solving skills should be an educational priority for adolescents with High-Functioning autism disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
High-Functioning Autism Disorder, Social Anxiety, Emotion Regulation, Developing, problem solving
نویسندگان مقاله
روح الله فتح آبادی | Roohallah Fathabadi
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی
پرویز شریفی درآمدی | Parviz Sharifi Daramadi
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی
سعید رضایی | Saeed Rezaei
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی
علی دلاور | Ali Delavar
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3379-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات