این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۳۶-۴۷

عنوان فارسی یافتاری داده بنیاد از ابعاد و مؤلفه های حکمرانی در نظام های آموزشی در اندیشه منظوم حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: حکمرانی در نظام­های آموزشی همچون چتری بر کلیه ارکان و اجزاء دستگاه تعلیم و تربیت سایه افکنده است و شناخت ابعاد و مؤلفه­های حکمرانی بویژه از منظر اندیشمندان عرصه حکمرانی، الگویی نظام­مند و مجرب را پیش­روی سیاستگذاران تربیتی و آموزشی خواهد گشود. از این­رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه­های حکمرانی در نظام­های آموزشی در منظومه فکری حضرت آیت­الله خامنه­ای که بیش از سه دهه در بالاترین سطوح حکمرانی و در چارچوب اندیشه اسلامی نقش­آفرین بوده است، انجام شده است.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش «نظریه­پردازی داده­­بنیاد» و با بهره­گیری از نرم­افزار تحلیل کیفی Atlas.ti و اعتباریابی دوگانه با استفاده از ارزیاب موازی با محاسبه ضریب کاپای 0.94 و اخذ نظر خبرگان و صاحب­نظران موضوعی انجام شده است.
یافته­ها: نتایج کد گذاری سه مرحله­ای بر روی 2424 سند شناسایی شده که جملگی منتسب به معظم­له بوده و 273 سند انتخابی و 1381 گزاره، از رویش 3 بُعد و 13 مؤلفه حکایت دارد. بُعد «ماهیت حکمرانی» شامل مؤلفه­های «مردم­پایه، استقلال­طلب، آرمان گرایی واقع­بین، عدالت­محور» و بُعد «قلمرو حکمرانی» شامل مؤلفه­های «اسناد و نظامات، ارکان تعلیم و تربیت، حکمرانی بیرونی» و بُعد «ویژگی­های حکمرانی» شامل مؤلفه­های «انعطاف­پذیری، فسادستیزی، قانون­مداری، پاسخگویی، وحدت و یکپارچگی، همکاری و هم­افزایی».
نتیجه­گیری: حکمرانی در نظام­های آموزشی در هندسه فکری حضرت آیت­الله خامنه­ای بر الگویی منسجم و برخاسته از مبانی اندیشه اسلامی ابتناء یافته است که پژوهش حاضر گوشه­ای از این انسجام فکری را احصاء و ارائه نموده است.
واژگان کلیدی: حکمرانی، نظریه­پردازی داده­­بنیاد، نظام­های آموزشی، حضرت آیت­الله خامنه­ای
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حکمرانی، نظریه پردازی داده بنیاد، نظام های آموزشی، حضرت آیت الله خامنه ای

عنوان انگلیسی Grounded Exploration of the dimensions and components of governance in educational systems In the intellectual system of Ayatollah Khamenei
چکیده انگلیسی مقاله Grounded Exploration of the dimensions and components of governance in educational systems In the intellectual system of Ayatollah Khamenei
Introduction: Governance in educational systems has cast a shadow on all the pillars and components of the educational system and knowing the dimensions and components of governance, especially from the point of view of philosopher in the field of governance, will open a systematic and experienced model for educational and educational policy makers. Therefore, the current research done to aims the identify dimensions and components of governance in educational systems in the intellectual system of Ayatollah Khamenei, who has played a role in the highest levels of governance and in the framework of Islamic thought for more than three decades.
Methods: This research is based on a qualitative approach and the "Grounded Theory method", using Atlas.ti qualitative analysis software, and double validation using a parallel evaluator, calculating a Kappa coefficient of 0.94, and obtaining the opinion of experts and Pundits.
Findings: The results of three-stage coding on 2424 identified documents, all of which are attributed to Her, and 273 Primary documents and 1381 Quotations, indicate the development of 3 dimensions and 13 components. The dimension of "nature of governance" includes the components of "people-based, independence-seeking, realistic idealism, justice-oriented" and the dimension of "governance domain" includes the components of "documents and systems, pillars of education, external governance." And the dimension of "governance features" includes the components of "flexibility, anti-corruption, Low follower, responsibility, unity and integration, cooperation and synergy".
Conclusion: In the intellectual system of Ayatollah Khamenei, governance in educational systems is based on the Basics of Islamic thought.
Key words: Governance, Grounded Theory method, educational systems, Ayatollah Khamenei
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Governance, Grounded Theory method, educational systems, Ayatollah Khamenei

نویسندگان مقاله سیدمحمدرضا حسینی نژاد ماهانی | seyed mohammad reza hoseini nejad mahani
Isfahan University
دانشگاه اصفهان

رضا هویدا | reza hoveida
Isfahan University
دانشگاه اصفهان

یاسمین عابدینی | yasamin abedini
Isfahan University
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2623-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات