این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۳۶-۴۷
عنوان فارسی
یافتاری داده بنیاد از ابعاد و مؤلفه های حکمرانی در نظام های آموزشی در اندیشه منظوم حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
حکمرانی در نظامهای آموزشی همچون چتری بر کلیه ارکان و اجزاء دستگاه تعلیم و تربیت سایه افکنده است و شناخت ابعاد و مؤلفههای حکمرانی بویژه از منظر اندیشمندان عرصه حکمرانی، الگویی نظاممند و مجرب را پیشروی سیاستگذاران تربیتی و آموزشی خواهد گشود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای حکمرانی در نظامهای آموزشی در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای که بیش از سه دهه در بالاترین سطوح حکمرانی و در چارچوب اندیشه اسلامی نقشآفرین بوده است، انجام شده است.
روش:
این پژوهش با رویکرد کیفی و روش «نظریهپردازی دادهبنیاد» و با بهرهگیری از نرمافزار تحلیل کیفی
Atlas.ti
و اعتباریابی دوگانه با استفاده از ارزیاب موازی با محاسبه ضریب کاپای 0.94 و اخذ نظر خبرگان و صاحبنظران موضوعی انجام شده است.
یافتهها:
نتایج کد گذاری سه مرحلهای بر روی 2424 سند شناسایی شده که جملگی منتسب به معظمله بوده و 273 سند انتخابی و 1381 گزاره، از رویش 3 بُعد و 13 مؤلفه حکایت دارد. بُعد «ماهیت حکمرانی» شامل مؤلفههای «مردمپایه، استقلالطلب، آرمان گرایی واقعبین، عدالتمحور» و بُعد «قلمرو حکمرانی» شامل مؤلفههای «اسناد و نظامات، ارکان تعلیم و تربیت، حکمرانی بیرونی» و بُعد «ویژگیهای حکمرانی» شامل مؤلفههای «انعطافپذیری، فسادستیزی، قانونمداری، پاسخگویی، وحدت و یکپارچگی، همکاری و همافزایی».
نتیجهگیری:
حکمرانی در نظامهای آموزشی در هندسه فکری حضرت آیتالله خامنهای بر الگویی منسجم و برخاسته از مبانی اندیشه اسلامی ابتناء یافته است که پژوهش حاضر گوشهای از این انسجام فکری را احصاء و ارائه نموده است.
واژگان کلیدی:
حکمرانی، نظریهپردازی دادهبنیاد، نظامهای آموزشی، حضرت آیتالله خامنهای
کلیدواژههای فارسی مقاله
حکمرانی، نظریه پردازی داده بنیاد، نظام های آموزشی، حضرت آیت الله خامنه ای
عنوان انگلیسی
Grounded Exploration of the dimensions and components of governance in educational systems In the intellectual system of Ayatollah Khamenei
چکیده انگلیسی مقاله
Grounded
Exploration of the dimensions and components of governance in educational systems In the intellectual system of Ayatollah Khamenei
Introduction:
Governance in educational systems has cast a shadow on all the pillars and components of the educational system and knowing the dimensions and components of governance, especially from the point of view of philosopher in the field of governance, will open a systematic and experienced model for educational and educational policy makers. Therefore, the current research done to aims the identify dimensions and components of governance in educational systems in the intellectual system of Ayatollah Khamenei, who has played a role in the highest levels of governance and in the framework of Islamic thought for more than three decades.
Methods:
This research is based on a qualitative approach and the "Grounded Theory method", using Atlas.ti qualitative analysis software, and double validation using a parallel evaluator, calculating a Kappa coefficient of 0.94, and obtaining the opinion of experts and Pundits.
Findings:
The results of three-stage coding on 2424 identified documents, all of which are attributed to Her, and 273 Primary documents and 1381 Quotations, indicate the development of 3 dimensions and 13 components. The dimension of "nature of governance" includes the components of "people-based, independence-seeking, realistic idealism, justice-oriented" and the dimension of "governance domain" includes the components of "documents and systems, pillars of education, external governance." And the dimension of "governance features" includes the components of "flexibility, anti-corruption, Low follower, responsibility, unity and integration, cooperation and synergy".
Conclusion:
In the
intellectual system
of Ayatollah Khamenei, governance in educational systems is based on the Basics of Islamic thought.
Key words
: Governance, Grounded Theory method,
educational systems
, Ayatollah Khamenei
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Governance, Grounded Theory method, educational systems, Ayatollah Khamenei
نویسندگان مقاله
سیدمحمدرضا حسینی نژاد ماهانی | seyed mohammad reza hoseini nejad mahani
Isfahan University
دانشگاه اصفهان
رضا هویدا | reza hoveida
Isfahan University
دانشگاه اصفهان
یاسمین عابدینی | yasamin abedini
Isfahan University
دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2623-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات