این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۴۸-۵۷

عنوان فارسی شناسایی عوامل پیشران کلیدی تأثیرگذار بر همکاریهای علمی بین المللی در آموزش عالی: مطالعه ای کیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده
مقدمه: امروزه توسعه فعالیت­های علمی بین­المللی به یکی از دغدغه­های اصلی دانشگاه­های برتر جهان در راستای افزایش اعتبار، کیفیت، درآمدزایی و برندسازی تبدیل شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل پیشران­کلیدی تأثیرگذار بر همکاری­های علمی بین­المللی در آموزش عالی کشور از دیدگاه مدیران بخش بین­الملل و صاحب­نظران این حوزه انجام شد است.
روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر مدیران بخش بین­الملل دانشگاه­های دولتی کشور و صاحب نظران این حوزه بود. مشارکت­کنندگان در پژوهش 14 نفر از مدیران بخش بین­الملل دانشگاه­های دولتی و 4 نفر از صاحب نظران این حوزه بود که با استفاده از مصاحبه نیمه­ساختار یافته داده­های پژوهش از آنها جمع­آوری گردید و جهت تحلیل داده­ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد.
نتایج:  پس از تجزیه و تحلیل داده­های حاصل از مصاحبه، مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبه­ها 149 کد بود که در 12 مفهوم مشابه طبقه­بندی و در نهایت عوامل پیشران کلیدی تاثیر گذار بر گسترش همکاری­های علمی بین­المللی در آموزش عالی در 5 تم اصلی شامل عوامل: اقتصادی، سیای، فرهنگی و ارزشی، فناوری و محیطی دسته­بندی شدند.
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که برای ارتقا و تقویت همکاری­های علمی بین­المللی دانشگاه­ها آگاهی از بافتارهای اجتماعی جامعه­ای که دانشگاه در آن قرار گرفته ضروری است. زیرا که ارتباط میان دانشگاه و جامعه­ای که در آن قرار گرفته، ارتباطی متقابل و مشارکتی است و پیشران­های کلیدی نقش تاثیرگذاری در ارتقای همکاری­های علمی بین­المللی در آموزش عالی دارند.
واژه­ های کلیدی: آموزش عالی، همکاری­های علمی بین­المللی، پیشران­ها.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه­ های کلیدی، آموزش عالی، همکاری­ های علمی بین­ المللی، پیشران­ ها.

عنوان انگلیسی Identifying the key driving factors affecting international scientific cooperation in higher education: Qualitative studies
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Introduction: Today, the development of international scientific activities has become one of the main concerns of the world's top universities in order to increase credibility, quality, revenue generation and branding. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the key drivers affecting international scientific cooperation in higher education from the perspective of international managers and experts in this field.
Methods: The present study has been done in terms of applied purpose and with a qualitative approach. The target group of the present study was the managers of the international department of public universities in the country and experts in this field. Participants in the study were 14 managers of international departments of public universities and 4 experts in this field from whom research data were collected using semi-structured interviews and to analyze the data. Theme analysis method was used.
Results: After analyzing the data obtained from the interview, the total number of free codes extracted from the content of the interviews was 149 codes, which were classified in 12 similar concepts and finally the key drivers influencing the expansion of international scientific cooperation. In higher education, they were categorized into 5 main themes: economic, CIA, cultural and value, technology and environment.
Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that in order to promote and strengthen the international scientific cooperation of universities, knowledge of the social contexts of the society in which the university is located is essential. Because the relationship between the university and the community in which it is located is a reciprocal and participatory relationship, and the key drivers play an effective role in promoting international scientific cooperation in higher education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Higher education, International scientific collaborations, drivers

نویسندگان مقاله شهرام مهرآور گیگلو | SHahram mehravar giglou
دانشگاه علامه طباطبائی تهران


علی خورسندی طاسکوه | Ali Khorsandi Taskooh
Department of Educational Management, Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه طباطبائی تهران

سعید غیاثی ندوشن | Saeed ghiasi
Department of Educational Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبائی تهران

عباس عباس پور | Abbas abbaspour
Department of Educational Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبائی تهران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2486-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات