این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۸۲-۹۲
عنوان فارسی
تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رویکرد یادگیری تلفیقی بر انگیزش پیشرفت و درگیری تحصیلی دروس معارف اسلامی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رویکرد یادگیری تلفیقی بر انگیزش پیشرفت و درگیری تحصیلی دروس معارف اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اراک بود.
روشها:
روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیش-آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علومپزشکی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 403-1402 تشکیل دادند. از بین جامعه فوق 30 نفر از دانشجویان کارشناسی که درس انقلاب اسلامی را در نیمسال اول سالتحصیلی اخذ کرده بودند با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در قالب گروههای آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. مشارکتکنندگان گروه آزمایش به مدت یک ترم تحصیلی از رویکرد یادگیری تلفیقی و گروه کنترل از روش متداول بهرهمند شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای انگیزش پیشرفت تحصیلی مک اینرنی و سینکلایر (1992) و درگیری تحصیلی ریو ( 2013) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری) استفاده شد.
یافتهها:
یافته ها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای انگیزش پیشرفت و درگیری تحصیلی وجود دارد.
نتیجهگیری:
بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت تلفیق هدفمند رویکردهای مبتنی بر فناوری در برنامه درس معارف از جمله درس انقلاب اسلامی میتواند باعث افزایش انگیزش پیشرفت و درگیری تحصیلی دانشجویان شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکرد یادگیری تلفیقی، فناوری آموزشی، انگیزش پیشرفت تحصیلی، درگیری تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی.
عنوان انگلیسی
Determining the effectiveness of the educational program based on the Blended learning approach on the motivation of progress and academic engagement of the Islamic education courses of the students of the Faculty of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
The aim of the present study was to determine the effectiveness of the educational program based on the Blended learning approach on the motivation of progress and academic engagement of the Islamic studies courses of the students of Arak University of Medical Sciences
Methods:
The present research method was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group. The statistical population of the research was formed by all the students of Arak University of Medical Sciences in the academic year of 2023-2024. Among the above population, 30 expert students who had taken the Islamic Revolution course in the first half of the academic year were selected using the available sampling method as the sample size, and then randomly selected samples in the form of experimental and control groups (each group 15 people) were placed. The participants of the experimental group benefited from the combined learning approach and the control group from the conventional method for one academic semester. The data collection tool was McInerney and Sinclair's (1992) and Rio's (2013) academic engagement questionnaires. In order to analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate covariance analysis) were used.
Results:
The findings showed that after adjusting the pre-test scores, there is a significant difference between the experimental and control groups in the variables of motivation for progress and academic engagement.
Conclusion:
Based on the findings of the research, it can be said that the purposeful integration of technology-based approaches in the education curriculum, including the Islamic Revolution course, can increase students' motivation for progress and academic engagement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Blended learning approach, educational technology, motivation for academic progress, academic engagement, medical students, Islamic revolution lessons.
نویسندگان مقاله
رحیم مرادی | Rahim Moradi
, Arak University
دانشگاه اراک
بهروز شورچه | Behrouz Shurche
Asadabad Faculty of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-790-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات