این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۹۳-۱۰۴

عنوان فارسی اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل جامع تجربه زیسته سازگاری بر ابعاد سازگاری دانشگاهی ‌دانشجویان ناسازگار سال اول دانشگاه
چکیده فارسی مقاله چکیده
مقدمه: یکی از سازه‌های روان‌شناختی بااهمیت برای موفقیت و ماندگاری دانشجویان در دوره پرچالش سال اول دانشگاه سازگاری است. این پژوهش با این هدف انجام شد که اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل جامع تجربه زیسته سازگاری را بر ابعاد سازگاری دانشجویان ناسازگار سال اول دانشگاه مورد بررسی قرار دهد.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان ناسازگار سال اول دانشگاه آزاد بندرعباس در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه شامل 40 نفر از دانشجویان با سازگاری پایین بود که به شیوه در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه سازگاری دانشجو با دانشگاه (بیکر و سیریک، 1986) گردآوری شد. گروه آزمایش به مدت 18 جلسه 60 دقیقه‌ای مورد مداخله برنامه آموزشی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) نشان داد که بین گروه­های آزمایش و کنترل در متغیرهای سازگاری تحصیلی، اجتماعی، شخصی-عاطفی و دلبستگی به دانشگاه تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>p). همچنین نتایج تحلیل واریانس تک متغیره حاکی از آن بود که همه ابعاد سازگاری دانشجویان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بالا بود و این تفاوت­ها در مرحله پیگیری 2 ماهه نیز به نفع گروه آزمایشی معنادار بوده‌اند (0/05>p).
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت برنامه مداخله مبتنی بر مدل جامع تجربه زیسته سازگاری بر افزایش ابعاد سازگاری دانشجویان ناسازگار، استفاده از برنامه مداخله‌ای مذکور جهت کاهش مشکلات سازگاری دانشجویان سال اول پیشنهاد می‌شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجربه زیسته، سازگاری با دانشگاه، ابعاد سازگاری، دانشجویان ناسازگار

عنوان انگلیسی Effectiveness of the Intervention based on the Comprehensive Model ‎of the Lived Experience of Adjustment on Dimensions of Collegiate ‎Adjustment of Maladjusted First-Year University Students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Introduction: One of the most important psychological constructs for the success and persistence of students in the challenging period of the first year of university is adjustment. This research was done to investigate the effectiveness of the educational program based on the comprehensive model of the lived experience of adjustment (CMLEA)‎ on the dimensions of adjustment of maladjusted first-year university students.
Methods: The present research method was semi-experimental with a Pretest–posttest control group design. The research community consisted of all maladjusted students of the first year of Bandar Abbas Azad University in the academic year 2020-2021. The sample consisted of 40 low-adjustment students selected via the convenience sampling method and randomly placed in two experimental and control groups. Data were collected using the Student Adaptation to College Questionnaire (SACQ). The experimental group was subjected to the intervention of the educational program developed by the researcher to adjust to the university for 18 60-minute sessions, and the control group did not receive any intervention.
Results: The results of MANOVA analysis showed that there was a ‎‎significant difference between the experimental and control groups in the variables of academic, social, personal-emotional adjustment and ‎attachment to the university ‎‎(P<0.05). Likewise, the results of the univariate ANOVA indicated that all dimensions of students' adjustment were high in the experimental group compared to the control group and these differences were significant in the 2-month follow-up stage in favor of the experimental group ‎‎(P<0.05).
Conclusions: Considering the positive effect of intervention based on the CMLEA‎ in improving the adjustment dimensions of maladjusted students, it is suggested that this intervention program be used to reduce the adaptation problems of first year students.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Lived Experience, Adjustment to university, Adjustment Dimensions, Maladjusted Students

نویسندگان مقاله سمیرا چناری | Samira Chenari
Tabriz University
دانشگاه تبریز

شهرام واحدی | Shahram Vahedi
Tabriz University
دانشگاه تبریز

منصور بیرامی | Mansour Bayrami
Tabriz University
دانشگاه تبریز

علی قره داغی | Ali Gharadaghi
Tabriz University
دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3308-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات