این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۱۰۵-۱۱۵

عنوان فارسی طراحی و اعتبار‌یابی ابزار سنجش تدریس پژوهی
چکیده فارسی مقاله  
مقدمه: تدریس‌پژوهی یک رویکرد توسعه حرفه‌ای با پژوهش گروهی در کلاس درس است که در طی آن اساتید با یکدیگر برای تدوین طرح درس، اجرا و با مشاهده نتایج آن در جهت بهبود یادگیری دانشجویان همکاری و مشارکت می‌کنند این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار‏یابی ابزار سنجش تدریس‏پژوهی انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع آمیخته(کمی و کیفی)، جامعه آماری بخش کیفی شامل اعضای هیات‏ علمی خبره در زمینه تدریس‏پژوهی بخش کمی شامل کلیه اعضای هیات‏علمی دانشگاه‏های آزاد اسلامی مازندران بوده است. نمونه‏ ها در بخش کیفی13نفر به روش هدفمند و در بخش کمی 301نفر به روش تصادفی طبقه‏ ای انتخاب شدند. پس از مصاحبه با 13نفر، اشباع داده‏ ها حاصل شد. مقوله‏ ها از طریق مصاحبه، شناسایی و کدگذاری و بر اساس آن پرسشنامه‏ ای با 4بعد و 77گویه طراحی شد. پس از آن روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی، و روایی سازه از روش عاملی‏تأییدی، جهت تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون‏های آلفای‏ کرونباخ و پایایی‏ ترکیبی استفاده گردید.
نتایج: ابتدا روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی، و 23سوال حذف شد و 54سوال باقی ماند پس از آن روایی سازه‏ای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بار‏عاملی تمامی سوالات بالای 7/0و میانگین واریانس‏ استخراج‏ شده بالای 5/0 و نیز پایایی هر دو ملاک (آلفای‏ کرونباخ، پایایی ‏ترکیبی) تمام ابعاد بالای 9/0 بوده است و پرسشنامه با 54 سوال تایید شد.
نتیجه ‏گیری: دانشگاه‏ها و موسسات آموزش عالی می‏توانند از ابزار طراحی شده برای سنجش کارکردهای تدریس‏ پژوهی و با هدف ارزیابی وضعیت موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف کارکردهای تدریس ‏پژوهی جهت تحقق کیفیت آموزشی استفاده نمایند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس‌ پژوهی، اعتبار‌یابی، طراحی، ابزار

عنوان انگلیسی Design and validation of lesson study assessment tool
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Lesson study is a collaborative professional development approach in which professors work together to formulate and implement lesson plans, observe the outcomes, and enhance students' learning. This research aims to design and validate research assessment tools specifically for lesson study.
Methodology: A mixed method was used, involving teaching and research experts in the qualitative part and all academic staff members from the Islamic Azad Universities of Mazandaran in the quantitative part. Thirteen targeted samples were selected for the qualitative section, while 301 samples were chosen through stratified random sampling for the quantitative section. Interviews with the 13 participants led to the identification of categories and the development of a 4-dimensional questionnaire with 77 items. The questionnaire underwent form and content validity checks and construct validity was assessed using confirmatory factor analysis. Reliability was evaluated using Cronbach's alpha and composite reliability tests.
Results: After removing 23 questions, the questionnaire consisted of 54 remaining questions. The construct validity analysis showed that all questions had factor loadings above 0.7, and the average variance extracted exceeded 0.5. Reliability analysis demonstrated that all dimensions had a reliability above 0.9, confirming the questionnaire's soundness.
Conclusion: The designed research assessment tool can be employed by universities and higher education institutions to evaluate the effectiveness of lesson study, identify strengths and weaknesses, and enhance the quality of education.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Lesson study, validation, design, tool

نویسندگان مقاله ناهید احمدی | Nahid Ahmadi
Sari Branch, Islamic Azad University
واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی،

مریم تقوایی یزدی | Maryam Taqvaee Yazdi
Sari Branch, Islamic Azad University
واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی

سعید صفاریان همدانی | Saeed Safarian Hamdani
Sari Branch, Islamic Azad University
واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1181-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات