این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۵-۱۳

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین نگرش‌های مذهبی- معنوی با شادکامی، عزّت‌نفس و خودپنداره‌ دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی همدان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نگرش مذهبی با شیوه‌ اندیشه، گفتار و رفتار افراد مرتبط است. هدف این پژوهش تعیین ارتباط بین نگرش‌های مذهبی- معنوی با شادکامی، عزّت‌نفس و خودپنداره‌ دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی همدان است.
روش ها: این پژوهش تحلیلی مقطعی به روش هم‌بستگی در بین 350 دانشجوی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در سال 1401 انجام شد. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای بود. آزمودنی‌ها همگی از دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی همدان بودند و جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه‌های جمعیت‌شناختی و مقیاس‌های جهت‌گیری مذهبی کلارک و استارک (1965)، شادکامی آکسفورد (آرگیل و لو، 1990)، عزّت‌نفس روزنبرگ (1965) و خودپنداره‌ ساراسوت (1981) انجام شد. داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه‌ 25 و با استفاده از ضریب هم‌بستگی پیرسون تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین سنّی کلّ شرکت‌کنندگان 19/33 و قومیت 62 نفر از شرکت‌کنندکان کُرد، 57 نفر ترک، 76 نفر لر و 94 نفر فارس بود (سایر = 61 نفر) که بیشترین آن‌ها مربوط به قومیت فارس (26/86 درصد) به دست آمد. ازنظرِ جنسیت نیز تعداد و درصد شرکت‌کنندگان برابر بود (175 نفر زن و 175 نفر مرد). همچنین، بین شادکامی (0/621 = r؛ 0/05 > P)، عزّت‌نفس (0/498 = r؛ 0/05 > P) و خودپنداره (0/469 = r؛ 0/05 > P) با نگرش‌های مذهبی- معنوی رابطه وجود دارد.
نتیجه گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، نگرش‌های مذهبی- معنوی با شادکامی، عزّت‌نفس و خودپنداره دانشجویان موردمطالعه ارتباط معناداری داشت. بنابراین توجه بیشتر به توانایی‌ها و ظرفیت‌های مذهبی- معنوی و تقویت آن‌ها به‌ویژه در میان نوجوانان و جوانان می‌تواند به ارتقای شادکامی، عزّت‌نفس و خودپنداره در آنان منجر شود.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودپنداره، دانشجویان، شادکامی، عزّت‌نفس، نگرش‌های مذهبی- معنوی

عنوان انگلیسی Relationship between Religious-Spiritual Attitudes with Happiness, Self-Esteem, and Self-Concept in Students of Hamedan University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Religious attitude is related to people's way of thinking, speech, and behavior. The present research aimed to investigate the relationship between religious-spiritual attitudes with happiness, self-esteem, and self-concept in students of Hamadan University of Medical Sciences, Iran.
Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted using a correlation method among 350 students of Hamedan University of Medical Sciences in 2022. The sampling method was a multi-stage cluster, and the subjects were all students of this university. The collection of data was carried out using demographic questionnaires, as well as Clark and Stark's Religious Orientation (1965), Oxford Happiness (Argyle and Lou, 1990), Rosenberg's Self-esteem (1965), and Sarasut's Self-concept (1981) scales. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient using the SPSS (version 25) software.
Results: The results indicated that the mean age of all participants was 19.33 years. Among the participants, 62, 57, 76, and 94 identified as Kurdish, Turkish, Lor, and Fars, respectively, with 61 belonging to other ethnicities. The majority of participants were of Fars ethnicity, constituting 26.86% of the total. In terms of gender, the number and percentage of participants were equal (women=175, men=175). Moreover, there was a significant relationship between happiness (r=0.621; P<0.05), self-esteem (r=0.498; P<0.05), and self-concept (r=0.469; P<0.05) with religious-spiritual attitudes.
Conclusion: According to findings, there were significant differences between religious and spiritual attitudes regarding happiness, self-esteem, and self-concept; therefore, paying more attention to religious and spiritual capacities, especially among teenagers and young people, can lead to the promotion of happiness, self-esteem, and self-concept in them.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Happiness, Religious-Spiritual Attitudes, Self-concept, Self-esteem,Students

نویسندگان مقاله احمد بیات | Ahmad Bayat
Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
گروه علوم‌تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

ابوالقاسم یعقوبی | Abolghasem Yaghoobi
Department of Psychology, Economic and Social Sciences Faculty, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

یزدان موحدی | Yazdan Movahedi
Department of Multimedia,Faculty of Multimedia ,Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran
گروه چند رسانه ای، دانشکده چندرسانه‌ای، دانشگاه هنر اسلام تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1479-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات