این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
متن شناسی ادب فارسی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۷۱-۹۲

عنوان فارسی تحلیل ساختاری داستان های غنایی ترجمه فرج بعد از شدت براساس دیدگاه های پراپ
چکیده فارسی مقاله محور بودن موضوع اخلاق در تحلیل های ساختاری کتاب فرج بعد از شدت، سبب نادیده گرفتن داستان های غنایی این کتاب شده است. در این مقاله تلاش می شود این داستان ها بر اساس الگوی پراپ، پژوهشگر روسی نقد و تحلیل شود. در ساختار داستان های غنایی این کتاب، مطابق با نظریه پراپ، وضعیت آغازین حکایت ها با موقعیت پایداری شروع می شود. سپس اولین نقش مایه در ساختار قصه، پیدا شدن قهرمان یا شر یا کمبود است. عنصر شر از نوع تهیدستی در یک چهارم داستان ها مشترک است و عامل حرکت دوم در داستان است. در حدود نیمی از داستان ها ضدقهرمان، وزیر یا خلیفه دربار است که به آسانی با مکارم اخلاقی خود به یاریگر یا بخشنده تبدیل می شود واین کار سبب کمرنگ شدن رنگ و هیجان داستان های غنایی کتاب می شود. نبودن شخصیت های حیوانی، فراانسانی، جن وپری و عناصر خارق العاده به حقیقت مانندی داستانها کمک کرده است. محوریت اخلاق در این کتاب سبب متداخل شدن نقش عناصری چون ضد قهرمان، یاریگر و بخشنده شده است. گره برخی از داستان ها بدون کنش یا تلاش زیادی باز می شود و این نتیجه ذهن ساده مولف و مخاطبان عصر مولف است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Structural Analysis of the Lyrical Tales of Faraj ba’d az Shedat’s Translation based on Propp’s Model
چکیده انگلیسی مقاله The pivotal role of ethics in structural analyses of the book Faraj ba’d az Shedat has led to neglecting its lyrical tales. This paper aims to analyze such tales based on Propp’s model. In accordance to Propp’s theory, the beginning phase of tales starts with stability situation. Then, the first function in the story is the appearance of the hero or villain or defection. The villain in the form of poorness is common in one fourth of the tales and it is the second factor of movement in them. In almost half of the tales the anti-hero is the minister or caliphate of the court who easily becomes the helper or donor via his moral virtues and this in turn decreases the excitement and dynamicity in lyrical tales of this work. The lack of animal, supernatural characters as well as fairies and marvelous elements has contributed to the verisimilitude of tales. The moralistic orientation of this work has confused the function of various elements such as anti-hero, helper and donor. The dilemma of some tales is solved without much effort which is the result of the simple mind of the author and his contemporaries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید نصرآزادانی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محسن محمدی فشارکی | mohammadi fesharaki
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://rpll.ui.ac.ir/article_19445_44c9d83451bf35184e42de9aa1d5857f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1045/article-1045-341328.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات