این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
متن شناسی ادب فارسی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۹۱-۱۱۰

عنوان فارسی بررسی و تحلیل نمادهای بخش اساطیری شاهنامه
چکیده فارسی مقاله لازمه شناخت نمادهای شاهنامه، شناخت بستر و نحوه آفرینش و پیدایش نماد، اسطوره و حماسه است. نماد با ضمیرخودآگاه و ناخودآگاه روان آدمی در ارتباط است و سازنده زبان اساطیر، افسانه‌ها و حماسه‌هاست و زبان آثار اسطوره‌‌ای و حماسی نمادین است. مسأله اصلی در اساطیر ایرانی، سرشت دوگانه خلقت است و در جریان گذر از اسطوره به حماسه، نبرد دو نیروی نیک و بد در جنبه‌های مختلف هستی نمایان می‌شود و برخی از شخصیت‌ها که بیش از سایر عناصر، بیان‌گر مفاهیم رمزی و نمادین هستند، نماد تحول ایزدان به شاهان می باشند و در برابرآنان پادشاهان اهریمنی که نماد خشکسالی(اَپوش) اند، قرار دارند. از دیگر عناصر نمادین که در این پژوهش به آن‌ها پرداخته شده است: شخصیت‌های نمادین، موجودات موهوم اساطیری، خواب‌های نمادینِ شاهان و قهرمانان، نمادینگی آب و آتش و فرّه می‌باشد. و شخصیت‌های نمادین؛ بویژه پادشاهان مثل سایر عناصر، واجد ارزش نمادین هستند و بخشی از عناصر سازنده نمادهای اساطیری را در شاهنامه تشکیل می‌دهند و به عنوان محوری ترین بن‌مایه‌های شخصیت اعتبارشان به میزان بهره‌مندی آن‌ها از"فره ایزدی" است. شاهانی چون افراسیاب و ضحّاک به دلیل عدم بهره‌مندی از آن در شمار بد‌نام‌ترین شاهان و فریدون و کیخسرو به دلیل بهره‌مندی مستمر از آن در رأس خوشنام‌ترین شاهانند. این تحقیق، به روش توصیفی - تحلیلی و بر پایه‌ی منابع کتابخانه‌ای نگارش شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فردوسی، شاهنامه، اسطوره، نماد، شخصیت،

عنوان انگلیسی The Analysis of Mythological Symbols in Shahnameh
چکیده انگلیسی مقاله Recognizing symbols of Shahnameh requires an understanding of the context and condition of creation and emergence of symbol, myth and epic. Symbol has a relationship with consciousness and unconsciousness of man and constitutes the language of mythologies, legends, and epics. Thus the language of mythological and epic works is symbolic. The main theme in Iranian mythologies is the dual nature of creation, and during the passage from myth to epic the conflict between the two forces of good and evil appear in various aspects of existence. Some characters that represent symbolic and coded concepts more than other elements can be considered as symbols of the evolution of gods to kings and against them there are devilish kings as symbols of drought (Apush). The other symbolic elements analyzed in this study are: epic-romance stories, imaginary creatures, symbolic dreams of kings and heroes, symbolic numbers, symbolic patterns of flags, the symbolism of water, fire and charisma The findings of the study illustrate that people, more than other elements, are the constitutive elements of mythological symbols, and the tension between these human elements depicts the mutual conflict between good and evil in Ferdowsi’s Shahnameh. Like other elements, symbolic characters (especially kings) are of symbolic value and constitute a part of constructing elements of mythological symbols in Shahname. Moreover their reputation is dependent on the extent of their benefit from “God charisma“ as the most pivotal element of their personality. Kings like Afrasiab and Zahak, due to lack of it, are the most disreputable kings. On the other hand, Fereidoon and Kaikhosro are on the top of the most reputable kings because of continuous benefit from that. This study has been conducted on the basis of library resources and has applied a descriptive-analytic method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ferdowsi, Shahnameh, Myth, symbol, character

نویسندگان مقاله موسی پرنیان |
دانشگاه رازی کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

شهرزاد بهمنی |
دانشگاه ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)


نشانی اینترنتی http://rpll.ui.ac.ir/article_19319_4158dad4e75140f12c840687da7cf2be.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1045/article-1045-341442.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات