این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
متن شناسی ادب فارسی
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۹-۳۰
عنوان فارسی
رنگ و تحلیل زمینههای تأویل رمزی آن در هفت پیکر
چکیده فارسی مقاله
رنگ یکی از نشانههای مهم روایتگری نظامی برای بیان وجه تمثیلی نگرش هستی شناسانه اوست، به این دلیل رنگ ساحتی رمزگرایانه و تأویل پذیر دارد، فهم معنی رمزی آن مستلزم شناخت زمینههای تأویلی آن است. شناخت این زمینهها، سبب فهم پیوند رمزی رنگ و منشأ آن، نور، میشود. ارتباط نور و رنگ در روایت پردازی نظامی کانون جذب عناصری دیگر، از قبیل هفت ستاره، هفت گنبد، هفت اقلیم، هفت بانو، هفت فلز، بهرام، زمان و... شده که با رنگ ارتباط صوری و محتوایی یافتهاند. این ارتباط در تأویل رمزی آن سبب شده که «آفریننده» مرموزٌالیه نور و «انسان مثالی» با اطوار وجودش مرموزٌالیه رنگ گردد و نور و رنگ جلوهای از «وحدت و کثرت» باشد. در این مقاله کوشش شده تا دیدگاه نظامی در این باره توضیح داده شود و پیوندهای آشکار و پنهان میان رنگ و صورت و محتوای حکایتی که در هر یک از گنبدهای هفتگانه روایت میشود و زمینههای تأویلی آنها بیان گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نظامی، رنگ، نور، تأویل رمزی، هفت پیکر،
عنوان انگلیسی
Colour and Analysis of its Grounds of Symbolic Interpretation in Haft Paykar
چکیده انگلیسی مقاله
Interpretation of colour in Haft Paykar is of fundamental importance. Colour is a major sign of narrative way of Nizami to express his attitude towards ontology. Thus, colour has a symbolic and interpretable field and understanding its symbolic meaning requires recognition of its interpretive background. Identification of such a background leads to understanding the symbolic link between colour and its origin, light. Relation between light and colour in Nizamiâs narration has attracted other elements such as seven stars, seven domes, seven climates, seven ladies, seven metals, Bahram, time etc which have external and internal relations with colour. This relation in its symbolic interpretation has made the âCreatorâ as light and âmanâ as colour colour and light as unity and multiplicity. This paper explains Nizamiâs viewpoint about symbolic interpretation of colour, external and internal relation between colour and form and the content of the story narrated in each coloured dome and their interpretive backgrounds.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
colour, light, symbolic interpretation, Haft Paykar, Nizami
نویسندگان مقاله
نسرین علی اکبری |
دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
سید امیرمهرداد حجازی | seyed امیرمهرداد
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://rpll.ui.ac.ir/article_19248_fa4870a4f901b73515e3b86919376da3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1045/article-1045-341463.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات