این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
متن شناسی ادب فارسی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۵۵-۷۴

عنوان فارسی الگوی ساختاری - ارتباطی حکایت‌های حدیقه
چکیده فارسی مقاله حدیقه اولین منظومه مهم تعلیمی- عرفانی در زبان فارسی است. سنایی در این اثر ارزشمند، علاوه بر پرداختن به موضوعات عرفانی و بیان معارف اسلامی، از حکایت و داستان برای مستند و مستدل ساختن مطالب و قابل فهم ساختن آن ها برای عامه استفاده کرده است. در این مقاله، برای رسیدن به پاسخ این پرسش که حکایات حدیقه، چه نقشی در تحقق اهداف تعلیمی این منظومه عرفانی دارند؛ الگوی ارتباطی رومن یاکوبسن، ادیب و زبان شناس روسی، اساس کار قرار گرفته است. یاکوبسن در هر ارتباط کلامی، شش عنصر فرستنده، گیرنده، پیام، زمینه، رمز وتماس را دخیل می داند. از دیدگاه وی، در فرآیند ارتباط این عناصر، تعیین کننده کارکردهای زبان هستند و در هر ارتباط کلامی، همواره یکی از این کارکردها برجسته تر است. بررسی عناصرِ فرستنده، گیرنده و زمینه و کارکردهای این عناصر در حکایات حدیقه نشان می‌دهد که در حدیقه، کارکرد ارجاعی مهم‌ترین و پربسامدترین کارکرد است و در جهت توضیح وتبیین زمینه معنایی متن عمل کرده است. کارکردهای کنشی و عاطفی در مراتب بعدی قرار می گیرند و بر تأثیر و نفوذ کلام راوی می افزایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سنایی، حدیقه، حکایت، الگوی ارتباطی،

عنوان انگلیسی The Structural-Communicative Pattern of Hadiqa's Tales
چکیده انگلیسی مقاله Hadiqa is the first significant collection of verse in Persian. In this great work, Sanai addresses mystical subjects and elaborates on Islamic moral principles. To furnish his subject matter with more examples and details and make it comprehensible to common people he has made use of the narrative form. This article draws upon the communicative model of the Russian linguist and literary theorist, Roman Jakobson, to elucidate the role of Hadiqa’s tales in the fulfillment of its didactic goals. The six constitutive factors that make up any speech event in Jakobson’s model are the addresser (sender), addressee (receiver), message, context, code and contact. According to Jakobson, these six elements have distinct functions and in each speech event one of these functions is dominant. The analysis of the addresser, addressee and context elements and their functions in Hadiqa’s tales indicates that the referential function is the most significant and dominant function in this work and so communication orients towards context .Then the conative and emotive functions are dominant and reinforce the effect of narrator’s speech.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sanai, Hadiqa, Tale, Communicative Model

نویسندگان مقاله بتول میرزایی |
دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محمدرضا صرفی | mohammad reza
دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

فاطمه معین الدینی |
دانشگاه پیام نور کرمان

فاطمه کوپا |
دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://rpll.ui.ac.ir/article_19242_fec4605d84562e8c6278e95134f7cfdd.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1045/article-1045-341472.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات