این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
متن شناسی ادب فارسی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۲۳-۱۳۴

عنوان فارسی تحلیل کارکرد کهن‎الگوها در بخشی از داستان بهرام چوبین
چکیده فارسی مقاله سرگذشت قومی و ملّی ما شاهنامه فردوسی، نسیجی گرانقیمت، بافته از تار و پود اسطوره، حماسه و تاریخ است که برخی کوشیده‌اند آن را به سه بخش اساطیری، حماسی و تاریخی تقسیم کنند؛ اما در هم تنیدگی این سه قسمت چنان است که تعیین حدّ و مرز و جداسازی آن از یکدیگر امری ناممکن می‌نماید. برای نمونه آنچه ایشان آن را بخش تاریخی شاهنامه می دانند، مزیّن به طرازی زربفت از اندیشه اساطیری و مفاهیم نمادین و کهن الگویی قومی و بدوی ایرانیان و همچنین دارای رنگ و بویی حماسی است. یکی از این داستانها، داستان تاریخی- افسانه‌ای بهرام چوبین است که در بخشی از آن «کهن‎الگوی فرایند فردیت روانی» نمودی برجسته یافته است. در این بخش، بهرام به پیشروی گوری، وارد قصری نمادین می شود و با آنیمای پری پیکر مستور در ناخودآگاهی خویش ملاقات می‎کند و در پی این ملاقات، تحوّلی عظیم در شخصیت وی پدید می‎آید؛ چنان که سودای پادشاهی در سر می‎پروراند و به دنبال این سودا بر هرمزد شاه می‏شورد و چندگاهی نیز بر تخت حکومت ایران می‎نشیند. اما این پادشاهی دیری نمی‏پاید و بهرام محکوم به مرگ می‎شود؛ زیرا از یک سو به شاه که بن مایه‏ای مقدس و الهی در نظام فکری ایران کهن است، بی‏حرمتی کرده است و از دیگر سوی هنجار پهلوانی را شکسته و فراموش کرده است که پهلوان هرچند هم نیرومند باشد، تنها فرّه پهلوانی دارد و سریر پادشاهی از آن کسی است که از فرّه شاهی برخوردار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهرام چوبین، فرایند فردیت، سایه، آنیما، خود،

عنوان انگلیسی Analysis of Archetypes Function in a Section of Bahrame Chubin Story
چکیده انگلیسی مقاله The story of our national and ethnic history, Shahnameh, is a valuable book, including myth, epic and history. Some theorists have tried to divide this book into three sections: mythological, historical and epical. But separating these sections from each other is impossible because these parts are basically tied. For example, what they call the historical part of Shahnameh includes some mythological elements, symbolic parts and Persian archetypes. It also includes some epical elements. The process of individuation in one of these historical–legendary stories, Bahrame Choobineh, is very clear. In this narrative, Bahram comes into a symbolic castle with the guide of a Gore and meets the beautiful fairy that could be a symbol of the anima of his unconscious. After this meeting, his character changes and he decides to catch Persian kingdom. He riots against the King Hormozd and rules Iran for a while. But his kingdom lasts very short and Bahram is sentenced to death because, on the one hand, he rioted against king who is a holy motif in Iranian ancient beliefs and, on the other, he forgot the rule of knights that the hero has simply heroic charisma but the kingdom belongs to someone who has king charisma .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طیبه جعفری |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

زینب چوقادی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://rpll.ui.ac.ir/article_19246_503c0c543f4f9b226d9d1aaf8ed51552.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1045/article-1045-341476.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات