این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۳، شماره ۱۰، صفحات ۹۴۴-۹۴۵
عنوان فارسی
مروری بر کتاب خودکشی در مدارس
چکیده فارسی مقاله
دومین ویراست کتاب نفیس خودکشی در مدارس (
Suicide in Schools
) با زیر عنوان یک راهنمای عملی برای پیشگیری، ارزیابی و پسامداخله چند سطحی (
A Practitioner's Guide to Multi-level Prevention, Assessment, Intervention, and Postvention
)، توسط انتشارات راتلیج (
Routledge
) و در سال 2024 میلادی منتشر شده است (1). این کتاب در 360 صفحه، با 14 نمودار رنگی و با قیمت 99/43 دلار آمریکا در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. لازم به توضیح است که ویراست اول کتاب در سال 2014 میلادی و در 266 صفحه، روانه بازار نشر شده بود (2). بنابراین، ویراست جدید کتاب، حاصل بازنگری و به روز رسانی گسترده ویراست نخست آن میباشد.
سه نویسنده کتاب یعنی، ارباچر (
Erbacher
)، سینگر (
Singer
) و پولند (
Poland
)، از تحصیلات و تجربه کافی در زمینه پیشگیری از خودکشی، به خصوص در سطح مدارس برخوردار میباشند. از همین رو، آنها در یک چینش معقول، کتاب خود را در سیزده فصل به رشته تحریر در آورده اند: در فصل اول یا مقدمه کتاب، نویسندگان نگاهی کلی به موضوع خودکشی در مدارس داشته و سعی میکنند تا تعاریف اساسی را ارائه نمایند. در فصل دوم، آنها به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر ارزیابی، مداخله و پسامداخله خودکشی در مدارس میپردازند. در فصل سوم، پیشگیری و شناسایی زود هنگام خطر، مورد توجه قرار میگیرد. فصل چهارم، به موضوع مراقبت از مراقبین سلامت در مدارس پرداخته است و خستگی و فرسودگی شغلی در میان آنها را مورد بررسی قرار میدهد. فصل پنجم نیز، به برنامهریزی واکنش تیم بحران مدرسه اختصاص یافته است.
در ادامه، فصل ششم، به مسئولیتهای مدرسه و مسائل قانونی پیامد یک مورد خودکشی در مدارس پرداخته است. فصل هفتم به برنامهها، خط مشیها، و پروتکلهای پیشگیری از خودکشی در مدارس، اختصاص یافته است. فصل هشتم نیز در برگیرنده دستورالعمل غربالگری، ارزیابی و نظارت برخطر خودکشی است. فصل نهم به مداخله در دانش آموزان بالقوه در خطر خودکشی، اختصاص یافته است. فصل دهم، به پیامدهای پس از رخداد خودکشی در مدارس پرداخته و بالاخره فصل یازدهم، به چگونگی برخورد با دانش آموزان، مدارس و جوامع داغدار از خودکشی اختصاص یافته است.
نویسندگان سعی کردهاند که با این چینش معقول، راهنمایی عملی و آسان برای توسعه راهبردهای پیشگیری، ارزیابی، مداخله و پسامداخله خودکشی در مدارس را در اختیار علاقمندان قرار دهند. برای نمونه، در فصل دهم نویسندگان به این موضوع اشاره نمودهاند که رخداد یک مورد خودکشی در مدارس، میتواند به خاطر پدیده تقلید در بین جوانان، تبدیل به یک خوشه خودکشی گردد. نویسندگان بیان میکنند که اگر مدارس، یک برنامه کارای پیشگیری از خودکشی را پس از رخداد اولین مورد خودکشی به اجرا بگذارند، به مقدار زیادی از خطر تبدیل یک مورد خودکشی به یک خوشه خودکشی، جلوگیری خواهند نمود. با این وجود، آنها به این نکته اذعان میکنند که اغلب مدارس، فاقد چنین برنامه کارآیی میباشند.
از همین رو، نویسندگان کتاب توصیه مینمایند که در صورت رخداد یک خوشه خودکشی در مدرسه، باید یک برنامه جامع برخورد با آن در سطح مدرسه و جامعه پیرامون آن، به مرحله اجرا درآید. در این برنامه، باید مشاورههای فردی و گروهی مؤثر به همسالان آسیب دیده ارائه گردد. غربالگری برای شناخت افراد در معرض خطر، به شیوهی کارآیی، به مرحله اجرا در آید. ارتباط مؤثر با رسانهها ایجاد گردد که در آن، اخبار مربوط به خوشه خودکشی به شیوه مسؤلانه منتشر گردد و بالاخره، برنامه دراز مدتی برای بهبود و ارتقاء سطح سلامت روان در مدرسه و جامعه پیرامون آن به مرحله اجراء در آید تا به واسطه آن، از رخداد خودکشیهای بعدی، پیشگیری گردد.
ذکر این نکته ضروری است که مراحل مقابله با یک خوشه خودکشی، میتواند بسیار فراتر از آن چیزی باشد که در این کتاب به آن اشاره شده است (3). با این وجود، با توجه به جامعیت کتاب و ذکر مثالهای کاربردی، خواندن آن برای تمامی مدیران و معلمین مدارس، مراقبین سلامت مدارس، متخصصین سلامت روان، اعضای تیم بحران و تمام کسانی که به نوعی در امر پیشگیری از خودکشی در مدارس نقشی را ایفاء مینمایند، توصیه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکشی در مدارس
عنوان انگلیسی
A Review on the Book Suicide in Schools
چکیده انگلیسی مقاله
دومین ویراست کتاب نفیس خودکشی در مدارس (
Suicide in Schools
) با زیر عنوان یک راهنمای عملی برای پیشگیری، ارزیابی و پسامداخله چند سطحی (
A Practitioner's Guide to Multi-level Prevention, Assessment, Intervention, and Postvention
)، توسط انتشارات راتلیج (
Routledge
) و در سال 2024 میلادی منتشر شده است (1). این کتاب در 360 صفحه، با 14 نمودار رنگی و با قیمت 99/43 دلار آمریکا در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. لازم به توضیح است که ویراست اول کتاب در سال 2014 میلادی و در 266 صفحه، روانه بازار نشر شده بود (2). بنابراین، ویراست جدید کتاب، حاصل بازنگری و به روز رسانی گسترده ویراست نخست آن میباشد.
سه نویسنده کتاب یعنی، ارباچر (
Erbacher
)، سینگر (
Singer
) و پولند (
Poland
)، از تحصیلات و تجربه کافی در زمینه پیشگیری از خودکشی، به خصوص در سطح مدارس برخوردار میباشند. از همین رو، آنها در یک چینش معقول، کتاب خود را در سیزده فصل به رشته تحریر در آورده اند: در فصل اول یا مقدمه کتاب، نویسندگان نگاهی کلی به موضوع خودکشی در مدارس داشته و سعی میکنند تا تعاریف اساسی را ارائه نمایند. در فصل دوم، آنها به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر ارزیابی، مداخله و پسامداخله خودکشی در مدارس میپردازند. در فصل سوم، پیشگیری و شناسایی زود هنگام خطر، مورد توجه قرار میگیرد. فصل چهارم، به موضوع مراقبت از مراقبین سلامت در مدارس پرداخته است و خستگی و فرسودگی شغلی در میان آنها را مورد بررسی قرار میدهد. فصل پنجم نیز، به برنامهریزی واکنش تیم بحران مدرسه اختصاص یافته است.
در ادامه، فصل ششم، به مسئولیتهای مدرسه و مسائل قانونی پیامد یک مورد خودکشی در مدارس پرداخته است. فصل هفتم به برنامهها، خط مشیها، و پروتکلهای پیشگیری از خودکشی در مدارس، اختصاص یافته است. فصل هشتم نیز در برگیرنده دستورالعمل غربالگری، ارزیابی و نظارت برخطر خودکشی است. فصل نهم به مداخله در دانش آموزان بالقوه در خطر خودکشی، اختصاص یافته است. فصل دهم، به پیامدهای پس از رخداد خودکشی در مدارس پرداخته و بالاخره فصل یازدهم، به چگونگی برخورد با دانش آموزان، مدارس و جوامع داغدار از خودکشی اختصاص یافته است.
نویسندگان سعی کردهاند که با این چینش معقول، راهنمایی عملی و آسان برای توسعه راهبردهای پیشگیری، ارزیابی، مداخله و پسامداخله خودکشی در مدارس را در اختیار علاقمندان قرار دهند. برای نمونه، در فصل دهم نویسندگان به این موضوع اشاره نمودهاند که رخداد یک مورد خودکشی در مدارس، میتواند به خاطر پدیده تقلید در بین جوانان، تبدیل به یک خوشه خودکشی گردد. نویسندگان بیان میکنند که اگر مدارس، یک برنامه کارای پیشگیری از خودکشی را پس از رخداد اولین مورد خودکشی به اجرا بگذارند، به مقدار زیادی از خطر تبدیل یک مورد خودکشی به یک خوشه خودکشی، جلوگیری خواهند نمود. با این وجود، آنها به این نکته اذعان میکنند که اغلب مدارس، فاقد چنین برنامه کارآیی میباشند.
از همین رو، نویسندگان کتاب توصیه مینمایند که در صورت رخداد یک خوشه خودکشی در مدرسه، باید یک برنامه جامع برخورد با آن در سطح مدرسه و جامعه پیرامون آن، به مرحله اجرا درآید. در این برنامه، باید مشاورههای فردی و گروهی مؤثر به همسالان آسیب دیده ارائه گردد. غربالگری برای شناخت افراد در معرض خطر، به شیوهی کارآیی، به مرحله اجرا در آید. ارتباط مؤثر با رسانهها ایجاد گردد که در آن، اخبار مربوط به خوشه خودکشی به شیوه مسؤلانه منتشر گردد و بالاخره، برنامه دراز مدتی برای بهبود و ارتقاء سطح سلامت روان در مدرسه و جامعه پیرامون آن به مرحله اجراء در آید تا به واسطه آن، از رخداد خودکشیهای بعدی، پیشگیری گردد.
ذکر این نکته ضروری است که مراحل مقابله با یک خوشه خودکشی، میتواند بسیار فراتر از آن چیزی باشد که در این کتاب به آن اشاره شده است (3). با این وجود، با توجه به جامعیت کتاب و ذکر مثالهای کاربردی، خواندن آن برای تمامی مدیران و معلمین مدارس، مراقبین سلامت مدارس، متخصصین سلامت روان، اعضای تیم بحران و تمام کسانی که به نوعی در امر پیشگیری از خودکشی در مدارس نقشی را ایفاء مینمایند، توصیه میگردد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Suicide in Schools
نویسندگان مقاله
محسن رضائیان | Mohsen Rezaeian
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-166&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات