این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۴، شماره ۲۴۱، صفحات ۱۱۰-۱۲۰
عنوان فارسی
ارائه الگوی ارتقای کیفیت خدمات در مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان مازندران
چکیده فارسی مقاله
سابقه
و هدف:
پزشکی خانواده، برنامهای مبتنی بر جامعه برای ارائه خدمات سلامت به همه افراد جامعه در هر سن و جنسیت
است که بهصورت جامع، هماهنگ، مداوم و بیمار محور ارائه میشود. کیفیت خدمات ارائه شده توسط پزشکان خانواده نقش مهمی در پیشبرد اهداف اساسی طرح پزشک خانواده دارد. از اینرو، این پژوهش با هدف ارائه الگوی ارتقای کیفیت خدمات در مدیریت درمان تأمین اجتماعی مازندران، انجام پذیرفت.
مواد و روش
ها:
در این مطالعه کاربردی، جامعه
ی آماری بخش کیفی شامل پزشکان خانواده و مدیران مدیریت درمان استان با حداقل پنج سال سابقه مدیریتی یا پزشک خانواده بوده است. حجم افراد نمونه در بخش کیفی بر مبنای شیوه نمونهگیری گلولهبرفی تا اشباع ادامه یافت که با 17 نفر اشباع شد. به
منظور جمعآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه و پرسشنامه بر مبنای نتایج مصاحبه و تحلیل محتوا استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط استادان راهنما و مشاور و روایی محتوایی پرسشنامه توسط شاخص
CVR
انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک فراترکیب انجام شد.
یافته
ها:
مطابق یافتهها، تعداد 32 شاخص در قالب دو دورن مایه اصلی (تم اصلی/ مضمون اصلی) و شش درون مایه فرعی
(تم فرعی/ زیر مضمون یا مضمون فرعی) شناسایی شد. برای بعد کیفیت خدمات ملموس نیز معیارهای تشخیصی کیفیت خدمات هزینهای، کیفیت خدمات الکترونیک و برای بعد کیفیت خدمات ناملموس نیز معیارهای کیفیت خدمات بیمهای و پاسخگویی، کیفیت خدمات زنان و زایمان و کیفیت خدمات مشاورهای شناسایی شدند.
استنتاج:
شاخصهای توانمندسازی پزشکان خانواده شناسایی شده منجر به ارتقای کیفیت خدمات در مدیریت درمان تأمین اجتماعی مازندران گردید که ضرورت دارد
سیاستگذاران و مدیران در نظام سلامت
با بهرهگیری از یافتهها از طریق توجه به شفافیت بیشتر در دستورالعملها و تفاهمنامههای اجرایی، توجه به نیازهای انگیزشی و نیازهای آموزشی پزشکان خانواده، بازنگری و بهبود روشهای جمعآوری اطلاعات محیطی و تصمیمگیری مبتنی بر شواهد به رفع مسائل و
چالش
های سیاست پزشک خانواده، پرداخته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تکنیک فراترکیب، خدمات بیمهای، خدمات پزشکی، مدیریت درمان، نظام سلامت
عنوان انگلیسی
A Model for Enhancing the Quality of Services in the Management of Social Security Healthcare in Mazandaran Province
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
The Family Physician Program is a community-based initiative designed to provide healthcare services to all members of society, regardless of age or gender, in a comprehensive, coordinated, continuous, and patient-centered manner. The quality of services provided by family physicians plays a crucial role in achieving the fundamental objectives of the Family Physician Plan. Therefore, this study was conducted with the aim of developing a model to enhance the quality of services in the management of social security healthcare in Mazandaran Province.
Materials and methods:
The statistical population of the qualitative section included family physicians and treatment managers with at leas five years of experience. The sample size in the qualitative section was determined using snowball sampling until data saturation was reached, which in this study occurred with 17 participants. To collect data, interviews and questionnaires were used, with the questionnaire developed based on interview results and content analysis. The face validity of the questionnaire was assessed by supervisors and consultants, while its content validity was evaluated using the CVR index. Data analysis was conducted using the meta-synthesis technique.
Results:
Based on the research findings, 32 indicators were identified, categorized into two main themes and six sub-themes. For the tangible service quality dimension, diagnostic criteria were established for the quality of cost-related services and the quality of electronic services. In contrast, for the intangible service quality dimension, criteria were identified for the quality of insurance services and responsiveness, the quality of obstetrics and gynecology services, and the quality of consulting services.
Conclusion:
The identified family physician empowerment indicators have led to an improvement in the quality of services in the management of social security healthcare in Mazandaran. It is essential for policymakers and health system managers to address the challenges of the Family Physician Policy by utilizing the findings of this study. This can be achieved by enhancing transparency in guidelines and executive agreements, addressing the motivational and educational needs of family physicians, revising and improving methods for collecting environmental data, and adopting evidence-based decision-making.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
health system, insurance service, medical service, therapy management, ultra-combination technique
نویسندگان مقاله
سید ابراهیم جعفری کلاریجانی | Seyyed Ebrahim Jafari Kelarijani
PhD Candidate, Department of Management, Tabriz (Aras) Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز (ارس)، تبریز، ایران
یعقوب علوی متین | Yaghoub Alavimatin
Assistant Professor,Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
داوود پایدارفرد | Davood Paydarfard
Assistant Professor,Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-18239-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات