این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۴، شماره ۲۴۱، صفحات ۱۸۱-۱۸۷

عنوان فارسی ضرورت آموزش شیردهی با رویکرد سواد سلامت توسط مراقبین سلامت مادر: یک خلاصه سیاستی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف:تغذیه انحصاری با شیر مادر یک عامل حیاتی برای ارتقای وضعیت سلامت مادران و کودکان است. مطالعات انجام شده در مادران ایرانی حاکی از وضعیت نامطلوب نرخ تغذیۀ انحصاری با شیر مادر و همچنین نرخ آگاهی و خودکارآمدی مادران در این زمینه میباشد. در این میان آموزش شیردهی به مادران نقش تعیینکننده‌ای دارد. در حال حاضر در مراکز بهداشتی درمانی کشور جهت آموزش شیردهی به سطح سواد عمومی مادر و نه سطح سواد سلامت وی شامل توانـایی در دسـتیابی، درک، ارزیابی و به کارگیری اطلاعـات مرتبط با سلامت است، توجه میشود و آموزشهای یکسانی برای تمامی افراد داده میشود، که همین امر، ضرورت حرکت به سمت مداخلات آموزشی موثر و کارآمد را ایجاب مینماید. خلاصه سیاستی حاضر بر آموزش شیردهی با رویکرد سواد سلامت، به‌عنوان یکی از راهکارهای کلیدی برای ارتقای کیفیت برنامه تغذیه انحصاری با شیر مادر در ایران تاکید دارد و هدف از این خلاصه سیاستی پرداختن به این شکاف از طریق یک ارزیابی جامع شامل ملاحظات سیاسی، تجزیه و تحلیل پایگاه داده، تحقیقات میدانی و رعایت قوانین در بیمارستان‌های دوستدار مادر و کودک است. گزینههای پیشنهادی شامل سیاستگذاری و تدوین برنامه بهداشتی کشوری در این زمینه به همراه پایش و ارزشیابی برنامه، ادغام خدمت آموزش شیردهی با رویکرد سواد سلامت در مجموعه مراقبت‌های اولیه مادران و پرونده‌های الکترونیکی سلامت مادر و نوزاد، ارتقای مهارت‌های ارتباطی و آموزشی معطوف به رویکرد سواد سلامت در ماماها و سایر مراقبین سلامت مادر و کودک با هدف ارائه آموزش‌ شیردهی به مادران به شیوه‌ای ساده، قابل ‌فهم و کاربردی و متناسب با نیاز‌های فرهنگی اجتماعی آنان و استفاده از فناوری‌های آموزشی نوین نظیر ابزارهای چند رسانه‌ای و اپلیکیشن‌ها جهت تسهیل دسترسی مادران به اطلاعات لازم است.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش شیردهی، سواد سلامت، خلاصه سیاستی

عنوان انگلیسی The Necessity of Breastfeeding Education with a Health Literacy Approach by Maternal Healthcare Providers: A Policy Brief
چکیده انگلیسی مقاله Exclusive breastfeeding is a vital factor in improving maternal and child health. Studies among Iranian mothers indicate suboptimal rates of exclusive breastfeeding, as well as low levels of awareness and self-efficacy in this regard. Breastfeeding education plays a crucial role in addressing this issue. However, current training programs in Iranian healthcare centers primarily focus on general literacy rather than health literacy, which encompasses the ability to access, comprehend, evaluate, and apply health-related information. Additionally, a uniform approach to breastfeeding education is applied to all mothers, regardless of their individual needs and literacy levels, highlighting the necessity for more effective and targeted educational interventions. This policy brief emphasizes the importance of adopting a health-literacy-based approach to breastfeeding education as a key strategy for enhancing the quality of exclusive breastfeeding programs in Iran. The objective of this brief is to address this gap through a comprehensive assessment, including policy considerations, database analysis, field research, and adherence to regulations in Mother- and Baby-Friendly Hospitals. Proposed strategies include developing and implementing a national health policy on breastfeeding education, along with monitoring and evaluation mechanisms; integrating breastfeeding education with a health-literacy approach into maternal primary care services and electronic maternal and neonatal health records; enhancing the communication and educational skills of midwives and other maternal and child healthcare providers so they can deliver breastfeeding education in a simple, comprehensible, and practical manner that is tailored to mothers' cultural and social needs; and leveraging modern educational technologies, such as multimedia tools and mobile applications, to facilitate maternal access to essential information.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Breastfeeding education, health literacy, policy brief

نویسندگان مقاله زهره شاه حسینی | Zohreh Shahhosseini
Professor, Department of Midwifery and Reproductive Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استاد بهداشت باروری، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

رویا نیکبخت | Roya Nikbakht
Assistant Professor, Department of Biostatistics and Epidemiology, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical
استادیار آمارزیستی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

نگین کلوانی | Negin Kalvani
MSc Student in Midwifery Counseling, Student Research Committee, Nasibeh Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، ساری، ایران

ملیحه نوراله پور شیاده | Malihe Nourollahpour shiadeh
Assistant Professor, Department of Midwifery and Reproductive Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار بهداشت باروری، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-17588-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مامائی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات