این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تبیین تجارب دانش آموزان در خصوص کلاس سلامت و بهداشت ادغام شده در برنامهی درسی پایهی دوازدهم دبیرستان: یک مطالعهی کیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
در کشور ایران، از سال ۱۳۹۷، "کلاس سلامت و بهداشت" برای دانشآموزان پایهی دوازدهم اجرا میشود؛ با اینحال مطالعهای در مورد تجارب دانشآموزان از شرکت در این کلاس، انجام نشده است. مطالعهی حاضر به تبیین تجربیات دانشآموزان پایهی دوازدهم دربارهی کلاس سلامت و بهداشت پرداخته است.
مواد و روشها:
مطالعهی حاضر با رویکرد کیفی در شهر مُهر استان فارس در سال ۱۳۹۹ انجام شد. مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با ۲۰ دانشآموز و ۲ معلم انجام شد. نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. تجزیهوتحلیل دادهها، همزمان با جمعآوری آنها و بهروش تحلیل محتوای قراردادی Graneheim و Lundman انجام شد. برای بررسی اعتبار و مقبولیت دادهها، از روشهای پیشنهادی Lincoln و Guba استفاده شد.
یافتهها:
دو مضمون اصلی شامل مزایای کلاس سلامت و بهداشت با دو طبقهی ۱. کمک به ارتقاء سواد سلامت و مهارت در اتخاذ سبک زندگی سالم و ۲. تطابق بهتر محتوا با فراگیران در رشتههای غیرتجربی و چالشهای کلاس سلامت و بهداشت با دو طبقهی ۱. سازماندهی ناکارآمد مطالب و ۲. مشکلات موجود برای اجرای کلاس، بهعنوان تجارب مشارکتکنندگان ظهور یافتند.
نتیجهگیری:
بر اساس تجارب شرکتکنندگان، کلاس سلامت و بهداشت میتواند بر سطح سواد و مهارت دانشآموزان در زمینهی سبک زندگی سالم تاثیرگذار باشد. پیشنهاد میشود سازماندهی مجدد مطالب آموزشی این کلاس انجامشده و کلاس، توسط مربیان آموزشدیده و آشنا با حوزهی بهداشت، تدریس شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بهداشت، برنامهی درسی، مدارس، پژوهش کیفی
عنوان انگلیسی
Explaining Students' Experiences of Health and Hygiene Class Integrated into the 12th Grade High School Curriculum: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives:
Since 2018, "Health and Hygiene Class" has been implemented for 12th-grade students in Iran. However, no study has examined students, experiences in this class. This study aims to explore the experiences of 12th-grade students regarding the Health and Hygiene Class.
Materials and Methods:
This qualitative study was conducted in 2019 in Mohr City, Fars Province. In-depth, semi-structured interviews were conducted with 20 students and 2 teachers. Sampling continued until data saturation was reached. Data were analyzed simultaneously with collection using Graneheim and Lundman’s conventional content analysis method. To ensure validity and credibility, Lincoln and Guba’s trustworthiness criteria were applied.
Results:
The results showed that two main themes emerged from participants' experiences: (1) the benefits of the health and hygiene class, which included promoting health literacy and skills for adopting a healthy lifestyle, as well as aligning content with learners in non-experimental disciplines; and (2) the challenges of the class, which involved inefficient organization of content and difficulties in implementation.
Conclusion:
Based on participants' experiences, the health and hygiene class can impact students' literacy and skills in adopting a healthy lifestyle. It is suggested that the educational content of this class be reorganized and taught by trained instructors familiar with the field of health.
Open Access
Policy
:
This is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
To view a copy of this license, visit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health Education, Curriculum, Schools, Qualitative Research
نویسندگان مقاله
سیما ایوبی | Sima Ayubi
Department of Health Education and Health Promotion, School of Public Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
منا سادات اردستانی | Mona sadat Ardestani
Health Education and Health Promotion Office, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran.
دفتر آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
رقیه نوری | Roghayeh Nouri
Department of Health Education and Health Promotion, School of Public Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
طاهره دهداری | Tahereh Dehdari
Health Promotion Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-114-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات