این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
متن شناسی ادب فارسی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۳-۱۲۷
عنوان فارسی
قابلیت های تعزیه در تصویر پردازی نوین (در بررسی دو نسخه تعزیه مجلس درویش بیابانی و حضرت موسی (ع))
چکیده فارسی مقاله
تعزیه به عنوان مهمترین شیوه نمایش مذهبی و آیینی در ایران، از قابلیتهای بسیاری برخوردار است، که میتواند در اشکال گوناگون تصویر پردازی نوین امروز مورد استفاده قرار گیرد. در این میان، شاید تنها عنصر بسیار مهمی که تاکنون به آن توجه شده، کارکرد فاصله گذاری در شیوه اجرایی آن است. اما با بررسی نسخ موجود از مجالس تعزیه، عناصر دیگری نیز قابل باز شناسی و استفاده هستند که مورد توجه و بررسی علمی قرار نگرفته اند.رابطه تعزیه و نمایش مذهبی در شکل عام آن، و همچنین مضامین اصلی مطرح شده در تعزیه ها، به شناخت هر چه بیشتر این عناصر و قابلیت های آن کمک می کند؛ ضمن آن که وجود موسیقی به عنوان عامل بیانی و عنصری اجرایی، زمینه ای را فراهم می آورد که در یافتن نوعی لحن در آثار تصویری/دراماتیک، (همچون موسیقی تصویری Music Video) میتواند مورد استفاده قرار گیرد.بررسی این عناصر مانند درهم ریزی زمانی، درهم ریزی مکانی، جابه جایی شخصیت ها، کارکرد موسیقی، و نیز چگونگی تاثیرگذاری بر مخاطب، نشان می دهد که تعزیه قابلیت های ویژه ای در عرصه تصویرپردازی رسانهای دارد. این مقاله با مطرح کردن یک نمونه (مجلس درویش بیابانی و موسی (ع)) و بررسی دو نسخه از آن میکوشد این قابلیتها را بازشناسی کرده، تواناییهای آنها را برای استفاده در تصویرپردازی نوین و امروزی تبیین نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The potential capacities of Ta'ziyeh in Modern Imagism
چکیده انگلیسی مقاله
Ta'ziyeh as the most important method in religious and ritual theatre in Iran has many capabilities which can be used in modern visualization. The only element in this theatre which has been studied is distancing in performance styles. But by studying the existent versions of Ta'ziyehs, there are other elements for recognition and use, which has not still been studied. The relationship between religious and ritual theatre with Ta'ziyeh and also their main themes helps to identify these elements and their capabilities. Meanwhile, the presence of music as an expressive and performing element provides a basis which can be used in finding a new manner of expression in visual/dramatic works (such as music videos). Studying on such elements as time-place interlace, character replacement, functions of music, and their effects on audiences, shows that Ta'ziyeh has specific capabilities in visualization (even in Cinema and Media). This article, through capitalizing on this subject and introducing one paradigm (Moses and poor Pilgrim), and comparing two versions of it, tries to represent these capabilities, and illuminates Ta'ziyeh's abilities for modern (and even postmodern) visualization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیرحسین ندایی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سید حبیب الله لزگی | seyed habibollah
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://rpll.ui.ac.ir/article_19275_26e54c1b5c1cecd738a621d721b36a0d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1045/article-1045-341533.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات