این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۷-۳۳

عنوان فارسی تحلیل و بررسی نگاشت‌های استعاری و طرح‌واره‌های تصویری در سروده‌های رضوی کودکانه «درخت پُر گل سیب» بر اساس نظریه جانسون
چکیده فارسی مقاله یکی از رویکردهای استعاره مفهومی، طرحواره تصویری است که در آن به بیان ساز و کارهای ذهنی و شناختی می‌پردازد، نقش مهمی در ساماندهی معانی و مفاهیم دارد. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و در چهارچوب نظریه معناشناختی، میزان کارکرد طرحواره تصویری را در سروده‌های کودکانه رضوی «درخت پر گل سیب» سروده رحیم عباسی با استناد بر روش توصیفی – تحلیلی و با ارائۀ انواع طرحواره‌های تصویری در سه حوزه حجمی، حرکتی و قدرتی با تکیه بر نظریۀ معناشناسی، نشان می‌دهد.
برای این منظور، از میان 24 بیت برگزیده از مجموع 50 بیت این قصیده، 10 مورد از طرحواره‌های تصویری جهت القای مفهوم در ذهن خواننده استفاده شده‌اند. از این میانگین، 4 طرح‌واره مربوط به طرحواره‌های حجمی و 2 طرحواره مربوط به طرحواره‌های قدرتی و باقی را طرح‌وارۀ حرکتی تشکیل می-دهد. از نظر فراوانی، طرح‌وارۀ حرکتی بالاترین سهم را در القای مفهوم به مخاطب و همچنین همسو با شعر رضوی بازنمود اصلی را داراست. و علت آن این است که مفاهیم انتزاعی مانند شادی و نشاط، کوشش و کار، خلاقیت و نوآوری کودک، نیازمند حرکت، جنبش و فعالیت کودک است. افزون براین، طرحواره تصویری قدرتی نیز بعد از طرحواره حرکتی جایگاه دوم را در سروده‌های کودکان به خود اختصاص داده است. این امر نیز به خاطر موانعی است که خواسته یا ناخواسته در مسیر دنیای پاک کودکانه قرار می‌گیرد و کودک می‌خواهد آن مانع دور زده یا از سر راه اهداف خویش بردارد. همچنین طرحواره حجمی کمترین حضور را در شعر کودک دارد. حضور میزان کم این طرحواره هم در راستای بیان مفاهیم انتزاعی همچون غم و غصه است تا آن را برای کودکان ملموس و عینی سازد و در مجموع این سه طرحواره بیشتر با جهان کودک سازگار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله &،quot، نگاشت استعاری&،quot،،&،quot،طرح‌واره‌های تصویری&،quot،،&،quot،اشعار رضوی&،quot،،&،quot،درخت پر گل سیب&،quot،،&،quot،نظریه جانسون&،quot،،

عنوان انگلیسی Analyzing and investigating metaphorical mappings and visual schemas in Razavi's children's poems "A tree full of apple blossoms" based on Johnson's theory
چکیده انگلیسی مقاله One of the approaches of conceptual metaphor is the image schema in which it expresses mental and cognitive mechanisms, it plays an important role in organizing meanings and concepts. The present research, using the descriptive-analytical method and within the framework of semantic theory, the extent of the function of the image schema in Razavi's children's poem "A tree full of apple flowers" written by Rahim Abbasi, based on the descriptive-analytical method and by presenting the types of image schemas in three It shows volume, movement and strength based on the theory of semantics.
For this purpose, among the 24 verses selected from the total of 50 verses of this ode, 10 pictorial schemas have been used to induce the concept in the reader's mind. From this average, 4 schemas are related to volume schemas and 2 schemas are related to power schemas and the rest are movement schemas. In terms of frequency, the movement scheme has the highest contribution in inducing the concept to the audience, and also in line with Razavi's poetry, it is the main representation. And the reason for that is that abstract concepts such as joy and cheerfulness, effort and work, creativity and innovation of the child, require movement, movement and activity of the child. In addition, after the motion scheme, the visual scheme of power has taken the second place in children's poems. This is also because of the obstacles that willy-nilly come in the way of the child's pure world, and the child wants to avoid that obstacle or get out of the way of his goals. Also, the volume scheme has the least presence in children's poetry. The presence of a small amount of this schema is in line with the expression of abstract concepts such as grief to make it tangible .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله &,quot, نگاشت استعاری&,quot,,&,quot,طرح‌واره‌های تصویری&,quot,,&,quot,اشعار رضوی&,quot,,&,quot,درخت پر گل سیب&,quot,,&,quot,نظریه جانسون&,quot

نویسندگان مقاله مجید محمدی |
استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

فرشته جمشیدی |
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب، دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران

امیرمحمد چهری |
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث ، دانشگاه پیام نورقم، قم ، ایران


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_212446_b0d3e430a1dfc7a8249f53f7f152fc43.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات