این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۳۵-۶۹
عنوان فارسی
واکاوی و تدوین مدل مطلوب تربیت محقق در مراکز علوم اسلامی با تاکید بر ترویج فرهنگ رضوی
چکیده فارسی مقاله
مراکز علوم اسلامی نقش مهمی در تولید، توسعه و ترویج علوم، فرهنگ و معارف رضوی بر عهده دارند و در راستای اهداف و ماموریت های خود برای تامین، تربیت و توانمندسازی محققان رضوی پژوه کارآمد از مدل های مختلفی استفاده میکنند. بررسیها نشان می دهد مدل های مورداستفاده از جامعیت، روزآمدی واثربخشی چندانی برخوردار نیستند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی وارزیابی مدل های موجود و تدوین مدل مطلوب تربیت محقق علوم اسلامی و معارف رضوی وسوال پژوهش چگونگی ابعاد و اجزا مدل مطلوب تربیت محقق علوم اسلامی و معارف رضوی می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی است که به روش کیفی انجام شده و در گروه تحقیقات پدیدارشناختی قرار می گیرد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون و مدل «اترید-استرلینگ» استفاده شد که نتیجه آن شناسایی، 4 مضمون فراگیر، 24 مضمون سازمان دهنده و 228 مضمون پایه با فراوانی 299 مضمون می باشد. برای سنجش اعتبار متغیرهای تحقیق از اعتبار اجماعی و استحکام ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد، مدل مطلوب تربیت محقق، باید دارای 4 بعد «مبانی و رویکردها» با شاخص های؛ سازنده گرایی، هدف گرایی، تعامل گرایی و...، بعد «محتوا» با شاخص های؛ ارزش گرایی، نوگرایی، مهارت محوری و ...، بعد «مدیریت» با شاخص های؛ نیازمحوری، نقشه مفهومی، مدیریت دانش و... بعد «منابع انسانی» با شاخص های؛ برانگیزانندگی، ارتقاء دهندگی و... باشد و به میزانی که این ابعاد و شاخص ها در فرایند تربیت محقق مورد استفاده قرار گیرند، اثربخشی پژوهشی افزایش پیدا خواهند کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،مدل تربیت&،quot،،&،quot،تربیت محقق&،quot،،&،quot،علوم اسلامی&،quot،،&،quot،فرهنگ و معارف رضوی&،quot،،&،quot،رضوی پژوهی&،quot،،
عنوان انگلیسی
Towards an Efficient Model for Researcher Training in Centers for Islamic Knowledge: Promotion of Imam Riḍā’s Teachings and Life Style in Focus
چکیده انگلیسی مقاله
Islamic science centers play an important role in the production, development, and promotion of Razavi sciences, culture, and education, and in line with their goals and missions, they use various models to supply, train, and empower Razavi scholars. Surveys show that the used models are not very comprehensive, up-to-date and effective. The main goal of this research is to investigate and evaluate the existing models and develop a desirable model for the training of researchers of Islamic sciences and Razavi teachings and the research question is how to determine the dimensions and components of the desired model of training researchers of Islamic sciences and Razavi sciences.
The current research is a type of applied research that is conducted using a qualitative method and is included in the group of phenomenological research. The data collection tools were semi-structured interviews and for data analysis, the theme analysis method and "Etrid-Sterling" model were used, the result of which was the identification of 4 overarching themes, 24 organizing themes and 228 basic themes with a frequency of 299 themes. . Consensus validity and structural strength were used to measure the validity of research variables. The results of the research showed that the ideal model of researcher training should have 4 dimensions of "fundamentals and approaches" with indicators of constructivism, objective orientation, interactionism, etc., "content" dimension with indicators; Valorism, modernism, skill-oriented, etc., then "management" with indicators; Need-oriented, conceptual map, knowledge management, etc. dimension "human resources" with indicators; motivation, promotion, etc., and to the extent that these dimensions and indicators are used in the researcher training process, research effectiveness will increase.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,مدل تربیت&,quot,,&,quot,تربیت محقق&,quot,,&,quot,علوم اسلامی&,quot,,&,quot,فرهنگ و معارف رضوی&,quot,,&,quot,رضوی پژوهی&,quot
نویسندگان مقاله
سیدرضا مرویان حسینی |
دانشجوی دکترای، گروه روان شناسی تربیتی،گروه روان شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
حسین مهدیان |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
محمود جاجرمی |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_199309_9a1bb62ff75f9dbe69a98f0faa9e5d74.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات