این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۷۱-۱۰۱

عنوان فارسی مطالعه تحلیلی دو نگاره مرتبط با امام رضا (ع) در فالنامه طهماسبی(۹۶۲ _۹۶۷ق ) با رویکرد شمایل‌شناسی اروین پانوفسکی
چکیده فارسی مقاله از مهم‌ترین پژوهشگران رویکرد شمایل‌شناسی اروین پانوفسکی 1968 _ 1892 م است. شمایل‌شناسی معنا و محتوای اثر هنری را بررسی می‌کند. پانوفسکی سه سطح معنایی (توصیف پیش‌ شمایل‌‌نگارانه، تحلیل شمایل‌‌نگارانه و تفسیر شمایل‌‌شناسانه) را در خوانش آثار هنری متمایز کرد. دو نگاره قدمگاه امام رضا (ع) و نجات مردم در دریا توسط ایشان از فالنامه طهماسبی 967 _ 962 ه.ق است که به سفارش شاه‌طهماسب‌صفوی بوده است. صفویان نسب خود را به امام‌کاظم (ع) نسبت می‌دادند. بنابراین توجه ویژه به پسر ایشان، امام رضا (ع) داشتند که دارای نقش مهمی در نفوذ تشیع در ایران بودند. هدف پژوهش حاضر چگونگی خوانش شمایل‌‌شناسی دو نگاره مرتبط با امام رضا (ع) در فالنامهطهماسبی با آراء پانوفسکی است. این پژوهش در پی پاسخ به این سواات است که تحلیل شمایل‌ شناسی این دو نگاره در فالنامه طهماسبی با آراء پانوفسکی چگونه است؟ با توجه به بافتار فرهنگی مذهبی دوره شاه‌طهماسب این دو نگاره چه ویژگی‌های ساختاری و بصری دارد؟ بررسی شمایل‌شناسانه این دو نگاره چه ارزش‌های بنیادینی از دوره شاه‌طهماسب را نمایان می‌کند؟ این پژوهش به شیوه کیفی و تطبیقی– تحلیلی انجام می‌گیرد و روش جمع‌آوری مطالب به شیوه کتابخانه‌ای و با رویکرد شمایل‌شناسی صورت گرفته است. درنهایت به نظر می‌رسد نگارگر در نگاره قدمگاه با استفاده از فرم جای پا در محراب، هم‌زمان یادآور سه قدمگاه مرتبط با قبله مسلمانان و درنتیجه اصول مسلمانی شیعی (توحید، نبوت و امامت) است. همچنین سندی است برای آنکه در آن دوره نیز جای پای موجود در نیشابور، بیانگر قدمگاه امام رضا (ع) بوده است. در نگاره نجات مردم از دریا نگارگر شاه‌طهماسب را در قالب امام رضا (ع) مروج شیعه در ایران آورده است و با رمزگانی به واقعه کمک‌خواهی همایون گورکانی از شاه‌طهماسب اشاره دارد. درنهایت ناخودآگاه به ارزش‌های بنیادی دوره شاه‌طهماسب که اصول مهم شیعی و تأکید بر مشروعیت شاه‌طهماسب است، اشاره دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صفویه،فالنامه طهماسبی،نگاره قدمگاه امام رضا (ع)،نگاره نجات مردم دریا توسط امام رضا (ع)،اروین پانوفسکی،شمایل‌شناسی،

عنوان انگلیسی Analytical study of two images related to Imam Reza in Tahmasabi's Falnama (962-967 AH) with the iconology approach of Erwin Panofsky
چکیده انگلیسی مقاله Panofsky is one of the most important researchers of the iconology approach.Iconology examines the meaning of the artwork.Panofsky distinguished three levels of meaning(pre-iconographic description,iconographic analysis, iconographic interpretation).in the reading of works of art. the two painting, Imam Reza's Walkway and the saving of people in the sea by him are fromTahmasabi's Falnama,which was commissioned by Shah Tahmasib Safavi.The Safavids attributed their lineage to Imam Kazem.they paid special attention to his son,Imam Reza who played an important role in the influence of Shiism in Iran.The purpose of the research is how to read the iconology of two paintings related to Imam Reza in Tahmasabi's Falnama with Panofsky's opinions.This research seeks to answer these questions, how is the iconology analysis of these two painting with Panofsky's opinions?Considering the cultural and religious context of Shah Tahmasab period,what are the structural and visual characteristics of two paintings?What fundamental values ​​of the era of Tahmasab do the iconologic analysis of these two paintings reveal?This research is conducted in a qualitative and comparative-analytical manner and the method of collecting materials is done in a library manner and with an iconology approach.it seems that the painter in the image of the steps by using the form of a footstool in the mihrab, is simultaneously reminding the three steps associated with the Muslim Qibla and, as a result, the principles of Shiite Islam,monotheism,prophecy and imamate.It is also a document because in that period,the footprints in Nishabur were the expression of the footsteps of Imam Reza.In the second painting the painter portrays Tahmasab in the form of Imam Reza the promoter of Shia in Iran, and refers to the incident of Humayun Gorkani's request for help from Tahmasab.Finally subconsciously it refers to the fundamental values ​​of Tahmasb's era which are the important Shiite principles and the emphasis onTahmasb's legitimacy
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله صفویه,فالنامة طهماسبی,نگارة قدمگاه امام رضا (ع),نگارة نجات مردم دریا توسط امام رضا (ع),اروین پانوفسکی,شمایل‌شناسی

نویسندگان مقاله الهه پنجه باشی |
دانشیارگروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

مطهره سیفی |
کارشناس ارشد نقاشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_210649_2a51e324f5ca341e6d31ac31c68925cc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات