این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نهج البلاغه، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۶۳-۸۷

عنوان فارسی بررسی تطبیقی روش های تربیت از منظر امام علی(ع) و روان شناسان نظریه یادگیری
چکیده فارسی مقاله تربیت به وجود آوردن شرایطی است که به رشد و تعالی قوای بالقوه و بالفعل انسان می‌انجامد. انسان برای تکامل نیازمند تربیت است و تربیتی او را به تکامل می‌رساند که بر شیوه‌های دقیق و کاربردی، استوار باشد. هدف این پژوهش دستیابی به روش های تربیت بر اساس آموزه های امام علی(ع) و روان‌شناسی رشد و تحولی می باشد .این پژوهش توصیفی تحلیلی تطبیقی با توجه به قلمرو موضوعی با استفاده از آموزه های امام علی(ع) با تاکید بر نهج البلاغه و و نظریه یادگیری در روان‌شناسی با تأکید بر نظریه‌های رفتارگرایی و شناخت گرایی با شیوه گردآوری داده‌ها تدوین یافت. جهت جمع آوری داده‌ها روایات امام علی(ع) و نظریه‌های روان شناسان نظریه یادگیری با رویکرد تربیت مورد مطالعه قرار گرفت سپس داده‌ها طی مراحل کدگذاری باز و کدگذاری محوری گزینش و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد در آموزه های امام علی(ع) ، مجموعه گسترده‌ای از روش‌های تربیت در ابعاد مختلف معرفی شده است. برخی از مهم‌ترین روش‌های تربیت در آموزه های امام علی(ع) عبارتند از: روش‌ الگوپذیری، عبرت، تشویق و تنبیه، بازی، دعا، تعلیم و تعقل، تمرین و تکرار و عادت دادن، تغذیه حلال و روش‌هایی چون الگوگیری ، تجربه و عبرت گیری، تشویق و تقویت مثبت، تنبیه و تقویت منفی ، بازی، پرورش عقلانی و توسعه بینش عمده‌ترین فنون تربیت در نظریه‌های یادگیری هستند. نتایج حاکی از آن است که نگاه چند بُعدی و جامع نگر آن حضرت(ع) به انضمام دستاوردهای علوم تجربی در نهادینه سازی تربیت کارایی قابل توجهی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسلام،روان‌شناسی،تربیت،نهج البلاغه،امام علی(ع)،

عنوان انگلیسی Comparative Study of Educational Methods According to Imam Ali (AS) and Learning Theory Psychologists
چکیده انگلیسی مقاله Education is the creation of conditions that lead to the growth and advancement of human potential and actual powers. A sound education fosters human development through rigorous and practical approaches.This research aims to achieve educational methods based on Imam Ali's (AS) teachings and developmental psychology. This comparative descriptive-analytical research was developed according to the subject area using the teachings of Nahjul-Balaghah and learning theory through the data collection method. To collect data, the narrations of Imam Ali (AS) and the theories of psychologists of learning theory were studied with the training approach. Then, the data were selected and analyzed through the stages of open coding and axial coding. Some of the most significant educational methods in the teachings of Imam Ali (AS) include: role-modeling, learning from history, rewards and punishments, game, prayer, teaching and reasoning, practice and habit formation, halal nutrition. Additionally, methods such as emulation, experience and learning from history, positive reinforcement, negative reinforcement, game, rational development, and broadening perspectives are considered primary techniques of education in learning theories. Results suggest that His  multifaceted and comprehensive approach, combined with the achievements of empirical sciences, has a remarkable effective role in institutionalizing education.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اسلام,روان‌شناسی,تربیت,نهج البلاغه,امام علی(ع)

نویسندگان مقاله زینب رحیمی |
دانشجوی دکتری الهیات و علوم قرآن و حدیث، ، واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی سمنان،ایران z_rahimi_91@yahoo.com

رضا کهساری |
استادیار الهیات و فلسفه و کلام ، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان،ایران (نویسنده مسئول) kohsari888@gmail.com

نعمت ستوده اصل |
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت،دانشگاه علوم پزشکی، سمنان،ایران sotodeh1@yahoo.com


نشانی اینترنتی https://www.nahjmagz.ir/article_215032_2db421793a4d5103b71daa845009f457.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات