این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۲۰، شماره ۷۲، صفحات ۹۵-۱۲۳

عنوان فارسی أثر توظیف الخریطه الذهنیه فی الصفوف الافتراضیه علی التعلم ذی المعنی للمفردات العربیه لدی طلبه البکالوریوس
چکیده فارسی مقاله مهارت‌های فراشناختی مانند مهارت‌های تفکر ، خودآگاهی ، حل مسئله و ارزشیابی ، کانون توجه آموزش و پرورش کنونی است. بنابراين توسعه و ادغام این مهارت‏ها در کلاس‏های آموزش آنلاین زبان علاوه بر کلاس‏های واقعی جزء ضرورت‏هاي آموزشی کنونی با توجه به توسعه فناوری ، آموزش الکترونیکی و اقبال روز افزون برای آموزش از راه دور است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر استفاده از راهبرد نقشه ذهنی که ابزاری است خلاقانه برای سازماندهی و طبقه‌بندی ایده‌ها و نمایانگر دیدگاه یادگیرنده از موضوع و پیوندها و روابطی است که بین بخش‌های آن برقرار می‏کند ، بر یادگیری معنادار واژگان عربی در کلاس‏های آنلاین انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از گروه کنترل و آزمایش بود. نقشه ذهنی در کلاس‏های آنلاین گروه آزمایش یک ترم تدریس شد. جامعه آماری دانشجویان زبان عربی در مقطع کارشناسی دانشگاه‏های تهران بود. نمونه به صورت تصادفي انتخاب شد که متشکل از34 دانشجوی دختر در ترم اول لیسانس در دانشگاه دولتی خوارزمی سال (1400ش) بود. داده‏های به‏دست‏آمده از پیش‏آزمون و پس‏آزمون با نرم افزار (spss) تحلیل گردید. به منظور برآورد و تعمیم نتایج به‌دست‌آمده از حجم نمونه به جامعه آماری ، از آزمون تحلیل کوواریانس یا اندازه‌گیری‌های مکرر(GLMRM) برای ارزیابی داده‌های تحقیق و بررسی سؤال مطرح شده استفاده شد. میانگین نمرات پیش‏آزمون در مهارت‏های واژگانی در گروه گواه و آزمایش به ترتیب 28/3 و28/3 و میانگین پس‏آزمون دو گروه 66/3 و23/4 به‏دست‏آمد. بر أساس این نتایج راهبرد نقشه ذهنی در یادگیری معنی‏دار واژگان زبان عربی در محیط مجازی موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله المفردات العربیه،االصفوف الافتراضیه،الخریطه الذهنیه،التعلم ذو المعنی،

عنوان انگلیسی تاثير بکارگیری نقشه ذهنی در کلاس‏ های مجازی بر یادگیری معنادار مفردات عربی دانشجویان لیسانس
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله المفردات العربية,االصفوف الافتراضية,الخريطة الذهنية,التعلم ذو المعنى

نویسندگان مقاله سکینه زارع‏ نجاد |
طالبة الدكتوراه، جامعة تربية مدرس، قسم اللغة العربية وآدابها، كلية العلوم الإنسانية، إيران، طهران.

کبري روشنفکر |
أستاذة بجامعة تربية مدرس، قسم اللغة العربية وآدابها، كلية العلوم الإنسانية، إيران، طهران.

عيسى متقي ‏زاده |
أستاذ بجامعة تربية مدرس، قسم اللغة العربية وآدابها، كلية العلوم الإنسانية، إيران، طهران.

محمودرضا جشمردي |
أستاذ مشارك بجامعة تربية مدرس، قسم اللغة الفرنسیة، كلية العلوم الإنسانية، إيران، طهران


نشانی اینترنتی https://iaall.iranjournals.ir/article_188583_1c1cf2d407898fc253162eab50e71c99.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات