این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۲۰، شماره ۷۲، صفحات ۹۵-۱۲۳
عنوان فارسی
أثر توظیف الخریطه الذهنیه فی الصفوف الافتراضیه علی التعلم ذی المعنی للمفردات العربیه لدی طلبه البکالوریوس
چکیده فارسی مقاله
مهارتهای فراشناختی مانند مهارتهای تفکر ، خودآگاهی ، حل مسئله و ارزشیابی ، کانون توجه آموزش و پرورش کنونی است. بنابراين توسعه و ادغام این مهارتها در کلاسهای آموزش آنلاین زبان علاوه بر کلاسهای واقعی جزء ضرورتهاي آموزشی کنونی با توجه به توسعه فناوری ، آموزش الکترونیکی و اقبال روز افزون برای آموزش از راه دور است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر استفاده از راهبرد نقشه ذهنی که ابزاری است خلاقانه برای سازماندهی و طبقهبندی ایدهها و نمایانگر دیدگاه یادگیرنده از موضوع و پیوندها و روابطی است که بین بخشهای آن برقرار میکند ، بر یادگیری معنادار واژگان عربی در کلاسهای آنلاین انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از گروه کنترل و آزمایش بود. نقشه ذهنی در کلاسهای آنلاین گروه آزمایش یک ترم تدریس شد. جامعه آماری دانشجویان زبان عربی در مقطع کارشناسی دانشگاههای تهران بود. نمونه به صورت تصادفي انتخاب شد که متشکل از34 دانشجوی دختر در ترم اول لیسانس در دانشگاه دولتی خوارزمی سال (1400ش) بود. دادههای بهدستآمده از پیشآزمون و پسآزمون با نرم افزار (spss) تحلیل گردید. به منظور برآورد و تعمیم نتایج بهدستآمده از حجم نمونه به جامعه آماری ، از آزمون تحلیل کوواریانس یا اندازهگیریهای مکرر(GLMRM) برای ارزیابی دادههای تحقیق و بررسی سؤال مطرح شده استفاده شد. میانگین نمرات پیشآزمون در مهارتهای واژگانی در گروه گواه و آزمایش به ترتیب 28/3 و28/3 و میانگین پسآزمون دو گروه 66/3 و23/4 بهدستآمد. بر أساس این نتایج راهبرد نقشه ذهنی در یادگیری معنیدار واژگان زبان عربی در محیط مجازی موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
المفردات العربیه،االصفوف الافتراضیه،الخریطه الذهنیه،التعلم ذو المعنی،
عنوان انگلیسی
تاثير بکارگیری نقشه ذهنی در کلاس های مجازی بر یادگیری معنادار مفردات عربی دانشجویان لیسانس
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
المفردات العربية,االصفوف الافتراضية,الخريطة الذهنية,التعلم ذو المعنى
نویسندگان مقاله
سکینه زارع نجاد |
طالبة الدكتوراه، جامعة تربية مدرس، قسم اللغة العربية وآدابها، كلية العلوم الإنسانية، إيران، طهران.
کبري روشنفکر |
أستاذة بجامعة تربية مدرس، قسم اللغة العربية وآدابها، كلية العلوم الإنسانية، إيران، طهران.
عيسى متقي زاده |
أستاذ بجامعة تربية مدرس، قسم اللغة العربية وآدابها، كلية العلوم الإنسانية، إيران، طهران.
محمودرضا جشمردي |
أستاذ مشارك بجامعة تربية مدرس، قسم اللغة الفرنسیة، كلية العلوم الإنسانية، إيران، طهران
نشانی اینترنتی
https://iaall.iranjournals.ir/article_188583_1c1cf2d407898fc253162eab50e71c99.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات