این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مدیریت صنعتی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۶۳-۲۸۶
عنوان فارسی
طراحی مدل قیمتگذاری محصول در خوشههای صنعتی با استفاده از مفهوم نظریه بازیها (مطالعۀ موردی: خوشۀ سنگ استان تهران)
چکیده فارسی مقاله
در دنیای رقابتی امروز حفظ توان رقابتی صنایع، از الزامات باقی ماندن در صحنه رقابتی است. از این رو باید راهکارهایی بهمنظور رقابتیتر شدن صنایع کوچک اندیشیده شود تا بتوانند ضمن حفظ موجودیت خود، در عرصۀ رقابت نیز موفق عمل کنند. از جمله راهکارهای تقویت قدرت رقابتی صنایع کوچک، تجمیع این صنایع در کنار یکدیگر و ایجاد ساختاری با عنوان «خوشۀ صنعتی» است. با توجه به اهمیت خوشههای صنعتی در برنامههای توسعۀ اقتصادی منطقه، ارائۀ راهکارهایی بهمنظور بهبود عملکرد خوشهها همواره در کانون توجه محققان و متخصصان این حوزه بوده است. در پژوهش حاضر فرایند قیمتگذاری محصولات که یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر سودآوری خوشههای صنعتی است با استفاده از رویکرد نظریۀ بازیها بررسی شده است. مدل پیشنهادی این پژوهش با تمرکز بر تفاوت ساختاری بین زنجیرههای تأمین و خوشههای صنعتی معرفی شده است و در آن از مفهوم بازی استکلبرگ و مدل برنامهریزی دوسطحی برای تعیین قیمت محصولات درون خوشه استفاده میشود. بهمنظور آزمون اعتبار ساختاری مدل پیشنهادی نیز اطلاعات مربوط به خوشۀ سنگ استان تهران با استفاده از نرمافزار متلب در بازی قیمتگذاری طراحیشده به اجرا درآمد و نتایج بهدستآمده از بازی سطوح ذینفعان و رهبر استکلبرگ خوشه، تجزیه و تحلیل شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Product Pricing Model in Industrial Clusters Using Game Theory Approach ((Case Study: Stone Cluster in Tehran))
چکیده انگلیسی مقاله
In today's competitive world, maintaining competitive power of industries is the requirement of remaining in the competition. In the case of small industries, it also needs to think about strategies of making the industries more competitive in order to survive and have successful activity in competition. In many countries, one of the methods that have gained successful experience in increasing competitive power of SMEs is clustering these firms in a frame of "industrial clusters". Considering the importance of industrial clusters' role in regional economic development programs, providing the solutions of improving the performance of the clusters was always a concern for researchers and specialists of this field. In this study, the process of product pricing as one of the most important factors which affects the profitability of industrial clusters is discussed by game theory approach. The proposed model focuses on the structural differences between supply chains and industrial clusters where the concept of Stackelberg game and bilevel programming model is used to determine the price of cluster's products. In order to test the validity of the proposed model, the stone cluster data of Tehran are collected and using MATLAB software they are implemented in propose pricing game. Then, the results of the Stackelberg game between leader and cluster's Stakeholders is been analysed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه مجیبیان |
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
آمنه خدیور |
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://imj.ut.ac.ir/article_60658_e40a9a7f50b067419f4da6b397205afa.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1082/article-1082-342412.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات