این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های پولی و بانکی، جلد ۱۷، شماره ۵۹، صفحات ۵۹-۹۲

عنوان فارسی آیا ادراک مصرف‌کنندگان از رشد سطح عمومی قیمت‌ها یکسان با تورم رسمی است؟ (شواهدی از تورم ادراک شده‌ از سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها)
چکیده فارسی مقاله
درک مصرف‌کنندگان از پدیدهٔ تورم در بازارها و شرایط مختلف، ممکن است با اعلام رسمی مراکز آماری تفاوت‌هایی داشته باشد. اگر اختلاف بزرگی بین درک عمومی و آمارهای رسمی از تورم وجود داشته باشد، اعتماد به مراکز رسمی شامل منابع آماری دولت و بانک مرکزی ممکن است آسیب بیند و اهداف سیاست پولی تحت‌تأثیر قرار گیرد. علاوه‌براین در چنین وضعیت‌هایی، خانوارها فعالیت‌های اقتصادی خود را - ازجمله مصرف، سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و تعدیلات دستمزدی - بر اساس این ادراکات تطبیق می‌دهند که ممکن است باعث انحراف از اهداف سیاست‌‌گذاری‌ها شود. این مطالعه با بهره‌گیری از رویکردهای شناختی به این موضوع پرداخته است. در خصوص ادراک مصرف‌کنندگان از تورم با استفاده از رویکردهای اقتصاد رفتاری، یک شاخص برای محاسبهٔ تورم درک‌شده توسط شهروندان ایرانی معرفی شده است. این شاخص بر اساس داده‌های پیمایشی و داده‌های رسمی منتشرشده توسط مرکز آمار ایران، برای گروه مصرفی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال 1399 به تفکیک استان‌ها محاسبه شده است. مطابق یافته‌های پژوهش، بیشترین تورم درک‌شده برای گروه مصرفی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها مربوط به استان آذربایجان غربی و کمترین آن مربوط به استان گلستان برآورد شده است که در مقایسه با تورم رسمی اعلامی، از اختلاف زیاد در درک تورم در این استان‌ها نشان دارد. ساکنان استان تهران، به‌عنوان پرجمعیت‌ترین استان کشور نیز، تورم بالایی را نسبت‌به تورم اعلامی ادراک کرده‌اند که این میزان مطابق برآورد پژوهش ۱۱٫۸ واحد درصد است. شکاف بین تورم ادراکی و تورم رسمی می‌تواند ناشی از عواملی مانند تفاوت در الگوی مصرف، وضعیت اقتصادی خانوار، دسترسی به اطلاعات و تجربه‌های شخصی باشد و درک این شکاف برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان در جهت اتخاذ سیاست‌های مؤثر اقتصادی و اجتماعی حائز اهمیت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تورم، تورم رسمی، تورم ادراکی، شاخص تعدیل شده تورم ادراکی، رویکرد شناختی، هزینه-درآمد خانوارهای ایرانی

عنوان انگلیسی Is the consumer's perception of the growth of the general level of prices the same as the official inflation rate? (Evidence of perceived inflation from the basket of foods and beverages)
چکیده انگلیسی مقاله
Consumers' perceptions of inflation can differ markedly from official statistics, especially in heterogeneous market environments. A significant discrepancy between public perception and official inflation figures can erode trust in governmental statistical agencies and central banks, potentially undermining the objectives of monetary policy. Furthermore, households may alter their economic behaviors, including consumption, investment, and savings, based on their perceived inflation rates, leading to deviations from policymakers' intended goals. This study adopts a cognitive approach to examine this phenomenon. Within a behavioral economics framework, we introduce an index to measure the perceived inflation of Iranian citizens. This index is derived from survey data and official statistics provided by the Statistical Center of Iran, specifically focusing on the food and beverage consumption group in 1399, disaggregated by province. Our findings indicate that West Azerbaijan province reported the highest perceived inflation for food and beverages, while Golestan province reported the lowest, highlighting a substantial disparity compared to official inflation rates. Even in Tehran, Iran's most populous province, residents perceived a significantly higher inflation rate, estimated to be 11.8 percentage points above the official figure. Factors such as diverse consumption patterns, household economic conditions, accessibility to information, and personal experiences can contribute to the gap between perceived and official inflation. Understanding this discrepancy is crucial for policymakers in formulating effective economic and social policies.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روزبه درخشان | Rouzbeh Derakhsahn
University of Tehran
دانش‌آموختهٔ کارشناسی ارشد دانشکدهٔ اقتصاد دانشگاه تهران

وحید ماجد | Vahid Majed
University of Tehran
عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد کاربردی، دانشکدهٔ اقتصاد دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://jmbr.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1825-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اقتصادکلان: مصرف، پس‌انداز، تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری
نوع مقاله منتشر شده مطالعه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات