این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های پولی و بانکی
، جلد ۱۶، شماره ۵۷، صفحات ۴۰۹-۴۳۷
عنوان فارسی
ارزیابی اثر شبکهٔ اجتماعی در امتیاز اعتباری افراد با روشهای یادگیری عمیق ماشین
چکیده فارسی مقاله
مؤسسات مالی از امتیازدهی اعتباری برای ارزیابی خطر بالقوهٔ نکول وامگیرندگان استفاده میکنند. در سالهای اخیر، بسیاری از وامدهندگان به پتانسیل خوب وامگیرندگان کمسابقه یا فاقد سابقهٔ مالی کافی پی برده و بهدنبال استفاده از انواع دادههای جایگزین بهمنظور جبران کمبود دادههای سابقهٔ اعتباری برای محاسبهٔ احتمال نکول و امتیاز اعتباریاند. این تحقیق بهدنبال بررسی اثر متغیرها و دادههای مرتبط با شبکهٔ اجتماعی افراد بر امتیاز اعتباری آنهاست. این کار با یافتن اطلاعات معنیدار در مورد دادههای اجتماعی افراد انجام میشود تا چگونگی اثر چنین دادههایی در امتیاز اعتباری آنها اندازهگیری شود. فرضیهٔ اساسی این تحقیق این است که افراد با امتیاز اعتباری بالا با افرادی مشابه و همسنخ با خود ارتباط اجتماعی دارند. در این تحقیق، مجموعه دادهای بالغ بر ۳۰۰ هزار از وامهایی که توسط یک بانک ایرانی به افراد حقیقی پرداخت شده است، برای تأیید و توضیح اثر متغیرهای شبکهٔ اجتماعی در امتیاز اعتباری مورداستفاده قرار گرفته است. بررسیهای انجامشده با استفاده از روش رگرسیون لجستیک نشان میدهد که از نظر آماری، متغیرهای اجتماعی افراد قابلیت پیشبینی احتمال نکول وام آنها را دارد. نتایج الگوریتمهای یادگیری ماشین نیز نشان میدهد که اطلاعات شبکهٔ اجتماعی میتواند عملکرد پیشبینی نکول وام را بهطور قابلتوجهی بهبود بخشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امتیازدهی اعتباری، احتمال نکول، شمول مالی، عدم تقارن اطلاعاتی، شبکهٔ اجتماعی، پیوند اجتماعی بد
عنوان انگلیسی
Evaluating The Effect of Social Network on Credit Score with Deep Machine Learning
چکیده انگلیسی مقاله
Financial institutions use credit scoring to assess borrowers' potential default risk. In recent years, many lenders have realized the good potential of borrowers with little or no financial history and are looking to use alternative data types to compensate for the lack of credit history data to calculate the probability of default and credit score. This research seeks to investigate the effect of variables and data related to people's social network on their credit score. Achieving the above goals is done by finding meaningful information about people's social data to measure how such data affects their credit score. The basic principle of this research is that people with a high credit score have social relationships with people of the same age. In this research, a data set of over 300,000 loans paid by an Iranian bank to real people has been used to verify and explain the effects of social network features on credit scores. The results of the studies conducted using the logistic regression method show that, statistically, people's social variables can predict the probability of their loan default. The results of machine learning algorithms also show that social network information can significantly improve the performance of loan default prediction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا حیدری | Reza Heydari
Payam Noor University
دانشگاه پیام نور تهران، واحد غرب
سید موسی خادمی | Seyyed Musa khademi
Payam Noor University
دانشگاه پیام نور تهران، واحد غرب
نشانی اینترنتی
http://jmbr.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2550-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مؤسسات و خدمات مالی (G2)
نوع مقاله منتشر شده
مقاله روششناختی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات