این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مرتع
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۸۷-۳۹۷
عنوان فارسی
بررسی مؤلفه های اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت عشایر استان کرمان در تشکیل بازارهای محلی لبنیات
چکیده فارسی مقاله
عشایر بهدلیل آنکه در پرورش دام از مکملهای غذایی طبیعی استفاده کرده و از هورمونها و مواد شیمیایی مصنوعی به هیچ وجه استفاده نمیکنند. محصولات لبنی تولیدی آنها ارگانیک بوده که قابلیتهای فراوانی برای تجاریشدن و عرضه در بازارهای محلی دارند. در این راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت عشایر در تشکیل بازارهای محلی لبنیات در استان کرمان میباشد. روش نمونهگیری مورد استفاده در این تحقیق بهصورت خوشهای دو مرحلهای است. در خوشه اول، ایلات منتخب استخراج شده و در خوشه دوم روش کار بهصورت روش نمونهگیری تصادفی است که تعداد 366 پرسشنامه از عشایر پنج ایل مهم استان کرمان شامل ایلات سلیمانی، مهنی، کچمی، جبالبارزی و آئینهای در سال 1394 جمعآوری شد. بهمنظور دستیابی به نتایج مورد نظر در این مطالعه از مدل لاجیت استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که عشایر ایلات مختلف استان کرمان تمایل به دریافت، حدود 22600 ریال برای فروش یک لیتر محصول شیر در بازارهای محلی عرضه محصولات لبنی دارند. همچنین نتایج حاصل از مدل لاجیت نشان داد که متغیرهای تعداد دام، سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، بعد خانوار، میزان درآمد سالانه دامداری و میزان مخارج سالانه خانوارهای ایلات منتخب نیز تأثیر معنیداری بر تمایل به دریافت عشایر دارند. نتایج حاصل از این تحقیق مبین امکان تشکیل بازارهای محلی با مشارکت خود عشایر میباشد و سیاستگذاری مناسب قیمتی برای محصولات ارگانیک در این نوع بازارها نتایج مناسبی در جهت افزایش منافع عشایر و بهبود مطلوبیت جامعه به همراه خواهد داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشارکت، بازارهای محلی، ارگانیک، عشایر، استان کرمان
عنوان انگلیسی
Assessing social-economic parameters affecting the nomads’ participation to establish local dairy markets in Kerman province
چکیده انگلیسی مقاله
Nomads use natural supplements to feed their livestock and they avoid consuming hormones and other chemical synthetic compounds, hence their organic production has high potential for commercialization and marketing. This study aimed to assess the social and economical characteristics of nomads affecting their participation to establish local dairy markets in Kerman province. Random sampling was used to collect 366 questionnaires from Soleimani, Mehni, Kochomye, Jabalbarezi and Ayeneye tribes in 2015. The results showed that nomads WTA (Willingness to Pay) are about 22600 Rials per one litter milk in local markets. Logit model indicated that the nomad’s livestock number, age, marital status, education, family size, annual income and expenditure have significant effect on their WTA. This study showed that local markets can be established with active nomad’s participation. Appropriate pricing policy for nomad’s organic products in the local markets will empower nomads and will improve their social status.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Participation, WTA, Local Markets, Nomads, Kerman Province
نویسندگان مقاله
حمیدرضا سعیدی گراغانی | hamidreza saeedi
حسین آذرنیوند | hossein azarnivand
کرج
حسین ارزانی | hossein arzani
کرج
حامد رفیعی | hamed rafiee
کرج
حسن مهرابی | hassan mehrabi
کرج
نشانی اینترنتی
http://rangelandsrm.ir/browse.php?a_code=A-10-40-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1096/article-1096-342480.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات